Fatale

En kvinnlig yrkesmördare anländer till den korrupta franska småstaden Bléville. Hon tar namnet Aimée Joubert och infiltrerar snabbt stadens borgerliga skikt. Hennessyfte är att mot betalning döda ?de stora svinen?. Men den här gången leder några oväntade händelser till ett mycket brutalare skeende än hon tänkt sig. Fatale (1977) är en av den franska kriminallitteraturens svarta klassiker: våldsam, gotisk och poetisk. Jean-Patrick Manchette (1942-1995) var kommunist och deckarförfattare, mycket läst i både sitt hemland och övriga världen. Med en hårdkokt stil som påminner om Dashiell Hammetts skildrar han brottslighet och terrorism i ett korrupt samhälle. Översättning: Kennet Klemets Recesionsutdrag: ? Det är egenartad och rolig läsningsom är nästan komiskt annorlunda. Längre ifrån den svenska normaldeckaren kan man inte komma.? Marie Peterson - DN

2022-01-05

Jag känner inte till författaren, Jean-Patrick Manchette (1942-1995) sedan tidigare, men förstår att han var ett stort namn i Frankrike. Jag blev ganska förundrad när jag under förordet får veta att boken jag ska till att läsa beskrivs som en kommunistthriller. Vad i all fridens namn är en kommunistthriller?
Den svenska utgåvan från 2002 gjorde att jag blev ganska ställd, men när jag väl insåg att den skrevs 1977 så försvann min oro för vad jag skulle komma att läsa. Vi som var unga på 70-talet känner nog igen en hel del av tidsandan.
Kvinnan som kallas Aimee Joubert är professionell yrkesmördare. Hon har redan mördat sju personer. Och i bokens början skjuter hon ihjäl en åttonde. Likt en kameleont byter hon förklädnad. Ändrar sitt utseende, färgar sitt hår, ändrar vanor och cigarettmärke. Hon byter ständigt stad. Hon går av tåget vid stationen i den lilla korrupta staden Bleville och snabbt infiltrerar hon stadens elit. Snart hittar hon ett perfekt nytt offer att mot betalningen avrätta. Dock går saker och ting inte helt som planerat och snart finner hon sig själv vara den jagade.
Det här är en sådan makaber bok, där jag som läsare inte kan låta bli att känna sympati för den kallblodiga mörderskan Aimee där hon på slutet jagas av sex korrupta män som alla försöker mörda henne. Välskriven, spännande och med en mörk humoristisk underton.
Jag är riktigt imponerad och läser gärna fler böcker av författaren!
Jag vet dock inte om det har översatts fler böcker av honom.
Slutbetyg, en stark 4:a!

caro wikbro carlén