Fasanjägarna

Adler-Olsen, Jussi

| 1905

Rafflande lyssnarfavorit 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever, som kommer från några av de mest välbärgade familjerna i Danmark. Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is. Nio år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden. Därmed anses brottet vara uppklarat. Av oförklarliga anledningar hamnar mappen med fallet på kriminalinspektör Carl Mørcks skrivbord. Mørck, som arbetar på Köpenhamnspolisens Avdelning Q, är först övertygad om att fallet har hamnat fel. Men när han börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet. Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan uteliggaren Kimmie och tre av landets mäktigaste män. De letar desperat efter henne eftersom hon har information som kan krossa dem. Kommer de att hitta...

2021-04-08

Det är underhållande, även om den här boken var lite väl rå ibland tycker jag. Hoppas på att nästa bok får till mer spänning än råhet. Carl Mørck är inte alltid den trevligaste personen, men som tur är får han svar på tal ibland också och smaka på sin egen medicin.

2020-04-16

Jussi Adler-Olsen tillhör helt klart en av de bättre deckar författarna. Det är spännande och samtidigt riktigt roligt. Stark 3:a

Lars B.

2020-02-15

Sauk lysande, även om gestaltningarna av kvinnor ibland blir lite fåniga. Adler-Olsen gör ingen besviken. Roligt och rafflande!

Anders S

2019-10-19

Bra uppföljare till Kvinnan i rummet. Karaktärerna känns levande men samtidigt komplexa utan att gå till överdrift.

Karin Johansson

2018-10-01

Ruskigt bra, riktigt spännande läsning i denna bok med glimten i ögat.

2018-06-07

Spektakulärt och spännande, riktigt, riktigt bra! Intrigen vävs allt tätare till den dramatiska och våldsamma avslutningen. Här förs man hela tiden från sida till sida, tala om bladvändare! Svårt att lägga ifrån sig skildringen av grymheter men också av mänsklig charm i polishuskällaren.

Malin Magnander

2017-02-06

Erica S

2017-01-25

helt ok förra var bättre men hoppas trean är ännu bättre

Josefine Ejebjörk

2016-11-18

Lika underhållande som den första med humor bland allt det grotteska.

Lotta Strandberg

2015-10-10

Mycket spännande men samtidigt väldigt mycket humor. Skrattar ibland högt av Stefan Sauks gestaltningar av figurerna. Nu dags för nästa..

Inger Jonsson

2015-05-09

En hemsk men samtidigt hjärtgripande historia. Bra personbeskrivningar och till och med snå stänk av humor mitt i allt det djupa allvaret.

2015-03-21

För drygt ett år sedan läste jag första delen om Avdelning Q, Kvinnan i rummet, och jag blev väldigt positivt överraskad. Trots det har det tagit så lång tid innan jag ger mig på andra delen, men eftersom 2015 ska bli året då jag läser ikapp serier så var det äntligen dags. Och jag blev inte besviken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/fasanjagarna-av-jussi-adler-olsen.html

Maria Larsson

2015-02-21

"Fasanjägarna" är ingenting annat än ett förbaskat imponerande hantverk. Trådarna är så elegant vävda, drivet i texten, den bitska humorn. Stundtals väldigt obehaglig men det är då man inser Jussi Adler Olsens storhet: att skapa obehag utan att gå över gränsen (Lars Kepler, se och lär).

Här får Carl Mörck och hans assistent Assad ett fall från 1987 då ett syskonpar hittas brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar mot en grupp internatskoleelever men bevisningen mot dem håller inte och fallet läggs på is.

Adler Olsen har en fantastisk förmåga att skapa spänning i varje ord, på varje sida i boken. Han för oss läsare på villospår med en sällsynt skicklighet. Jag häpnar över hur briljant man faktiskt kan skapa en spänningsroman. Det är genomtänkt, det är genialiskt, det är en bok som har sitt grepp om läsaren från första till sista sidan.

Maria Larsson

2015-02-21

Det är briljant, genialiskt, imponerade hantverk.

Sandra Gustafsson

2014-10-09

Bra och spännande deckare. Tror jag har fått en ny favoritförfattare.

Eva Aronsson

2014-06-27

Jag gillade denna boken mer än den första faktiskt! Den första boken var lite seg i början tyckte jag, den här var bra från början till slut! Har nu beställt alla böckerna i serien!

Ursula Stålhandske

2014-06-11

Huu, vilken läskig handling - och samtidigt såå bra!

Anna Jensen

2014-06-10

Jag älskade handlingen, även om den kändes lite överdriven. Mycket spännande!

Mollie Möller

2014-03-06

Denna boken är betydligt bättre än "Kvinnan i rummet"
Spännande!

Elin Rickmarker

2014-02-18

Inte lika bra som hans första bok men helt klart en bra deckare!

Carina Svensson

2014-01-18

Jag tyckte "Kvinnan i rummet" var bättre och mer spännande. Ger den här en stark trea.

Stefan Hedestig

2013-11-18

Härlig bok. Den har det mesta som en bra Kriminalroman skall ha.

Johanna Engström

2013-10-18

Ännu bättre än Kvinnan i rummet. Hade fått femma om inte språket varit så kvinnofientligt och rasistiskt.

Maria Hjelm

2013-08-05

En av mina favoritförfattare. Mycket bra!

Helene Robertson

2013-07-28

Rätt osannolik men så ruskig att jag inte kunde sluta läsa.

Helena Rasmusson

2013-07-24

Mycket bra bok! Gripande och spännande historia. Gillar karaktärerna i denna serie! Kommer att läsa fler! Betyg 4,5!

2013-07-15

Lika bra som ”Kvinnan i rummet” som jag läste precis innan den här.

Mycket härliga personporträtt. Och mycket humor. Väldigt välskriven och spännande.

Ser verkligen fram emot dom följande böckerna i serien.

Rekommenderas varmt.

Oskar Henriksson

2013-06-08

Betydligt sämre än den första boken. Handlingen och personerna är alltför urflippad för att det ska bli trovärdigt. Och onödigt våldsam. Dock är det fortfarande en stabil deckare.

Sofia Rylander

2013-05-12

Första boken jag läser av författaren. Lite seg, lite för lång och utdragen...

Björn Math

2013-02-24

Bra. Lite Stieg Larson inspirerat.

Josefine Andersson

2013-01-04

Otroligt bra, spännande o välskriven! Omöjlig att lägga ifrån sig!

Pia Stendahl

2013-01-03

Det är verkligen rkul att få läsa mer om avdelning Q och de mycket intressanta karaktärerna i teamet. Även denna gång är det nog karaktärerna som är den stora behållningen av boken. Jag skrattar flera gånger åt Carl, Assad och Rose och åt deras käbbel och olikheter.

Fasanjägarna är riktigt spännande, kanske inte riktigt lika spännande som första boken. I slutet av boken dras tempot upp rejält och det blir verkligen en dramatisk upplösning.

Adler-Olsen skriver med ett lättsamt, luftigt språk utan onödiga krusiduller. Det är rakt på vilket är något som jag gillar.

www.bokbrus.se finns mina ljudboksrecensioner samlade.

Anna Lindström

2013-01-03

Spännande och helt okej deckare. Kanske inte så trovärdig historia, jag hoppas det i alla fall. Eller är det bara jag som blir lite beklämd av allt våld?

Kenneth Olausson

2012-12-20

Adler-Olsen har valt ett svårt grepp för sin bok - redan direkt får vi reda på vem som är skurkarna. Sedan skall vi alltså följa vice kriminalkommissarie Carl Mörk och hans två osannolika medhjälpare hur de nystar upp ett antal mord begångna för ett antal år sedan av ett antal nu framgångsrika och makalöst rika personer. Trovärdigheten ligger ganska nära noll. När problemen för Mörk verkar oöverstigliga hittar han - skarpsynt som han är - en mystisk låda som så småningom visar sig innehålla de avgörande ledtrådarna.Till slut löser han så gåtan. Men då har alla skurkarna mött döden. Rättvisa således skipad?En utmärkt bok att läsa medan man stirrar på termometern som sitter instucken i julskinkan i ugnen. När skall den visa 70 grader? En fråga som är mer angelägen än storyn i Fasanjägarna.

Jan Banan

2012-10-07

Svag 3:a!....Samma humor och värme som i första boken, men en sämre berättelse.

2012-08-13

Kan man ge betyget: 10? Så bra och så spännande. Fast jag tycker inte om partierna som beskriver djurjakterna.
Stefan Sauk är suverän som uppläsare.

A H

2012-08-05

Skriver så bra och Stefan Sauk läser så bra.

Rasmusmatte .

2012-06-22

Otroligt spännande. Otäck.

Jag blev så fast vid Carl Mörk och hans assistent Assad,,att jag direkt fortsatte med nästa bok. Här handlar det om ett gäng som i sin ungdom begick fasansfulla saker och en del fortsätter i vuxen ålder. De har makt och pengar och kan köpa det mesta.Kimmie har dock flyt ur gruppens klor och de vill ha tag på henne..Denna är spännande och men historien äcklar mig, dels med djuren som far illa och lite annat. Jag gillar huvudpersonen, han är lite avig men har hjärtat på rätta stället. Och Assad,,han är helt underbar..Så jag fortsätter direkt med nästa bok.

Annicka Olsson

2012-01-21

Oj ,vilket spännande slut !

Kickie Boman

2011-10-30

En välskriven historia med intressanta karaktärer.

O

Oscar Rooth

2011-09-05

Louise A

2011-06-23

Olsen fortsätter serien i samma goda stil. Spänning, torr humor och en skarpsynthet när det gäller människors mörka inre. Rysande bra!

Lena L

2011-06-19

En ruggig historia som håller läsaren trollbunden genom hela boken. Obehaglig och fullständig känslokyla karaktäriserar bokens huvudpersoner.