Farväl till vapnen

Teodor Hedin

2024-02-11

Hjortronhyllan

2023-07-01

Farväl till vapen är en mästerlig berättelse om kärlek, krig och mänsklig överlevnad. Genom att följa huvudpersonen F. Henry, en amerikansk löjtnant som deltar under första världskriget, tar Hemingway med oss på en lång cognac fylld emotionell resa.

Det första som fångade mitt intresse var de finurliga dialogerna som Hemingway så skickligt väver in i berättelsen. Dialogerna mellan karaktärerna känns autentiska och gliringarna finns där mellan raderna och ger boken en känsla av realism. Hemingway har en förmåga att fånga mänskliga samtal på ett sätt som gör att jag känner mig närvarande. Slutet på boken är oerhört gripande och berörande. En sorglig avslutning som verkligen stannar kvar hos mig.

Varför gick kycklingen över vägen? Hemingway svarar: "För att dö i regnet." Detta kända skämt fångar på ett sätt Hemingways unika sinne för mörkret och hans förmåga att printa ner det på papper.

Farväl till vapen är en enastående roman som lever upp till Hemingways rykte som en av de stora författarna i litteraturhistorien. Jag rekommenderar den starkt till alla som uppskattar välkonstruerade karaktärer, världsklass dialoger och en bra berättelse.

Leo

2020-03-28

Mattias Sjögren

2019-09-27

Handlingen är lite halvtråkig men det finns ändå ett driv som gör läsningen intressant!

Jesper Svensson

2015-02-03

Tål hur många omläsningar som helst.

2014-10-26

Läste inte ut den och var inte så förtjust i den. Karaktärerna var osympatiska och historien kändes inte särskilt intressant även om boken var lättläst.

Sebastian Ersson

2014-09-24

Jag älskar Hemingways rättframma, okonstlade sätt att skriva, även om själva handlingen är lite väl tråkig. Det kan bero på att man är van vid mer ingående beskrivningar, inte bara en scenisk framställning av vad som sker. Resultatet här blir dock att karaktärerna var svåra att fästa sig vid, och kärlekshistorien svår att ta på allvar.

Tobias Wahlberg

2013-04-10

Svårbedömd. Stundtals väldigt tråkig, men samtidigt oerhört välskriven.

Mattias Lönnebo

2012-08-23

Det här är en oerhört välskriven roman som utspelar sig under det första världskriget. Hemingways språk är osentimentalt och sparsmakat, ändå skriver han om de stor viktiga känslorna och frågorna. Kriget, livet, döden, vänskap, rädsla och den stora kärleken. Det är lika mycket en kärleksbok som en krigsskildring, vilket är en imponerande prestation av författaren. Boken är en fin och realistisk skildring av vad det är att vara människa. Jag kan verkligen rekommendera den till var och en som uppskattar verkligt god litteratur.

Mattias Lönnebo

2012-08-23

Lysande!

Marcus Sohl

2012-04-13

Helt enkelt exelent av den störste mästaren av dem alla.

Nanna Naumann

2011-11-23

Inte lika bra som "For whom the bell tolls" och "Och solen har sin gång", men fortfarande en givande läsning. Kärlekshistorien, som på vissa håll beskrivits som "historisk" lämnar en hel del övrigt att önska, men krigsskildringarna gör fortfarande boken läsvärd. Jag gillar Hemingways tankeströmmar, men kunde ofta klarat mig utan den styltiga dialogen. Slutet höjde betyget på boken.

2011-10-05

En stark och medryckande handling. En kärlekshistoria mitt i krigets helvete. Boken växer med varje sida. Dialogen mellan människorna i boken känns lite banal och inte riktigt naturlig. Ytterligare en klassiker till handlingen.

Mary G

2011-08-17

Efter att ha läst Den gamle och havet var jag väldigt sugen på att läsa denna klassiker men blev djupt besviken. En smetig kärleksroman är vad det är. Rekommenderas inte.

Lars Andersson

2011-05-17

Pinsamt osubtilt beskriven kärlekshistoria i början av boken, allt ifrån min synvinkel givetvis. Jag kan ha fattat fel, men jag undrar fortfarande vad han menade. Orkade inte med många kapitel.

Jasmine S

2011-01-08

Ingrid Herrström

2010-09-08

Krigsböcker gillar jag inte, men denna är lite annorlunda, skrivet ur den enskildes perspekyiv.

Josefine Ejebjörk

2010-07-05

En bok som går upp och ner, mestadels upp men ojämnheten får mig att dra bort en stjärna.

Anita Lundgren

2010-05-04

Svår att bedöma. Den är ju skriven 1928 och det märks. Men jag vet för lite om samtida litteratur för att säga om den är annorlunda eller ej. Men det känns som den var rätt modern när den kom och kanske kom det inte så många böcker som var kritiska mot kriget. Men dialogerna är förskräckliga, tyvärr finns det inget annat ord. Fast det är rätt spännande hur han berättar en stor historia med små detaljer utan att egentligen skildra så mycket. Vete f-n hur det gick till...

Jan Sandgren

2009-12-03

Hemingways absolut bästa. Texten flyter som honung!