Fartblinda

Neurath, Carolina

| 2016

Under en jakthelg i Skåne nås Peder af Rooth av ett samtal som kommer att förändra allt: den anrika bank där han är vd riskerar konkurs. Någon timme senare sitter han i ett privatplan med sin fru på väg tillbaka till Stockholm där dramatiska dygn väntar.Den egensinniga ekonomijournalisten Beatrice Farkas fick tipset som skulle kunna fälla banken för länge sedan. I månader har hon stridit mot ett par av landets mäktigaste finansmän. Aldrig hade hon kunnat ana konsekvenserna av sitt avslöjande.En natt väcks hon av ett sms. En av bankcheferna som blivit hennes bästa källa har fallit från sin balkong på Strandvägen. Kvällspressen skriver om det som ett självmord. Men hon är övertygad om att det inte stämmer. Någon ville stoppa honom.Fartblindaär en thriller som utspelar sig i den svenska finansvärlden, delvis inspirerad av verkligheten.Carolina Neurath är verksam som...

Terese

2019-06-28

Jan Banan

2019-05-28

Den här boken överraskade mig på ett positivt sätt. Kändes på något sätt befriande med en bok med utgångspunkt från finansvärlden, ett område som inte är helt uttjatat.

Spännande, välskriven och med en fantastisk inläsning av My Holmsten.
Klart läsvärd, Go Carolina Go!!

Maria Lindh

2017-07-10

En besvikelse.
Jag gillar ju egentligen Carolina. En av mina absoluta favoritjournalister (om man nu kan ha sådana?). Det känns hårt att behöva såga den. Men boken är platt, inte särskilt välskriven och intrigen är stundtals ointressant, och förutsägbar.

2017-04-29

En mycket spännande och roande satir. Heja!
Stort plus för My Holmstens uppläsning.

Annabell Augustsson

2017-03-14

Riktigt vass debut!

Annabell Augustsson

2017-03-14

Riktigt vass debut!

Erik Oscarsson

2017-02-28

En av de mest överskattade böckerna jag någonsin läst! Neurath har byggt sig ett varumärket, skickligt gjort. Men boken är en kopia av vad som hände i HQ Bank. Denna handling hade alltså vem som helst kunnat skriva om man ändrat namnen i boken som Carolina gjort. Nu är detta visserligen skönlitteratur, men för att kunna kalla sig ekonomijournalist ska man ha en ekonomiutbildning. Annars saknar man den kunskap en ekonomijournalist borde ha, precis som Naurath.

Per Harbeck

2016-11-23

Att kalla den en deckare är kanske inte helt rätt, mer en thriller i bankvärlden. Vilket innebär att där är en del banktermer och affärs ord som man kanske inte vad det betyder. Den är ganska svår att komma in i men har man kommit i genom halva så belönar det sig. Gillar verkligen huvudkaraktären Beatrice som den envisa journalisten som undersöker de otrevliga bankdirektörerna. Bra thriller i bankvärlden.

Kerstin Hellgren

2016-06-07

Skulle vara en thriller men så blev det inte riktigt. Ändå är den spännande och jag kunde inte sluta lyssna på den. Stundtals var det alltför mycket banksnack och banktermer jag inte fattade, men faktiskt ganska intressant ändå!

När det står deckare som genre ja då väntar jag mig en liten annan handling. Inte precis att den ska handla om trading, optioner och aktiekurser. Det är långt ifrån en "vanlig" deckare och när den första besvikelse över detta lagt sig, är det rätt okey läsning. Och ju längre in i boken man kommer så tappar jag att det handlar om finanser och dylikt. Den är stundtals riktigt bra och genomtänkt, karaktärerna är skiftande och några fastnar man mer för, trots att Peder har varit med och "ställt till det" så tycker man ändå lite synd om honom. Sammanfattning: Bra debutbok med ett annorlunda scenario, men jag vill absolut läsa mer av Carolina Neurath.

Sofia Rylander

2016-03-23

Lyckades inte hinna läsa ut den innan lånetiden gick ut.. Får se om den får en chans till, var inte imponerad av det lilla jag hann läsa...

2016-03-11

Trovärdig insyn i finansvärlden. Många och stora manliga egon i krasch och att skydda sig själv till varje pis

2016-03-10

Betyg 5 av 5
Jag hade världens lägsta förväntningar på den här boken. Jag kan ju absolut ingenting om bankaffärer och aktier. Finner hela affärsvärlden ganska tråkig faktiskt! Ändå kunde jag omöjligt sluta lyssna. Det här är en mycket spännande och engagerande roman med thrillerinslag. Karaktärerna känns trovärdiga och Carolina Neurath skriver härligt rappt och modernt. Jag lyssnade på ljudboken och njöt av My Holmstens mycket professionella och engagerande uppläsning. En ny stjärna bland ljudboksuppläsare! Jag kan varmt rekommendera den här boken och ser redan fram emot fler böcker av Carolina Neurath! Stark 5:a!

Detta är författarens första roman och i början när jag läser blir jag förskräckt över all denna bank/finans jargong som skrivs i boken. Jag tänker, detta blir för tradigt. Men efter några sidor så griper historien tag i mig och jag glömmer alla dessa fackuttryck. Jag har svårt att släppa boken ifrån mig och vill bara veta mer.
Karaktärerna i boken är en färgglad samling av olika själar. Journalisten Beatrice Farkas gillar jag inte riktigt från början, men hon vinner i längden. Däremot gillar jag Peder af Rooth skarpt, trots att han inte alltid handlar rätt.
Sammantaget är detta en rapp spänningsroman som är väl värd att läsas, en lyckad debut och jag hoppas Carolina Neurath fortsätter att skriva i genren.

Betyg 4.5 av 5

En fartfylld, spännande och riktigt intressant romandebut!!!

2016-01-27

Betyg: 3,5 av 5.

En välskriven och lättläst roman av en debuterande romanförfattare som jobbar som journalist och som förut har kommit ut med två dokumentära böcker.

Carolina Neurath jobbar som ekonomijournalist, och Fartblinda utspelar sig i den svenska finansvärlden, och är delvis inspirerad av verkligheten.

Jag tyckte att boken var helt okej, men för min del så var det lite väl mycket om bank- och finansvärlden, vilket jag kanske inte är så värst intresserad av. Men för dom som är det, så är det här nog en väldigt bra roman.