Fartblinda

Neurath, Carolina

| 2016

Nominerad till rets Deckardebut i Crimetime Specsavers Award 2016! Neurath har gjort en gedigen debut och med koncis stil skrivit en thriller som utspelar sig i finansbranschen. Henric Ahlgren, BTJ-hftet nr 6, 2016 Under en jakthelg i Skne ns Peder af Rooth av ett samtal som kommer att frndra allt: den anrika bank dr han r vd riskerar konkurs. Ngon timme senare sitter han i ett privatplan med sin fru p vg tillbaka till Stockholm dr dramatiska dygn vntar. Den egensinniga ekonomijournalisten Beatrice Farkas fick tipset som skulle kunna flla banken fr lnge sedan. I mnader har hon stridit mot ett par av landets mktigaste finansmn. Aldrig hade hon kunnat ana konsekvenserna av sitt avsljande. En natt vcks hon av ett sms. En av bankcheferna som blivit hennes bsta klla har fallit frn sin balkong p Strandvgen. Kvllspressen skriver om det som ett sjlvmord....

Riktigt vass debut!

Riktigt vass debut!

En av de mest verskattade bckerna jag ngonsin lst! Neurath har byggt sig ett varumrket, skickligt gjort. Men boken r en kopia av vad som hnde i HQ Bank. Denna handling hade allts vem som helst kunnat skriva om man ndrat namnen i boken som Carolina gjort. Nu r detta visserligen sknlitteratur, men fr att kunna kalla sig ekonomijournalist ska man ha en ekonomiutbildning. Annars saknar man den kunskap en ekonomijournalist borde ha, precis som Naurath.

Per Harbeck

2016-11-23

Att kalla den en deckare r kanske inte helt rtt, mer en thriller i bankvrlden. Vilket innebr att dr r en del banktermer och affrs ord som man kanske inte vad det betyder. Den r ganska svr att komma in i men har man kommit i genom halva s belnar det sig. Gillar verkligen huvudkaraktren Beatrice som den envisa journalisten som undersker de otrevliga bankdirektrerna. Bra thriller i bankvrlden.

Kerstin Hellgren

2016-06-07

Skulle vara en thriller men s blev det inte riktigt. nd r den spnnande och jag kunde inte sluta lyssna p den. Stundtals var det alltfr mycket banksnack och banktermer jag inte fattade, men faktiskt ganska intressant nd!

Nr det str deckare som genre ja d vntar jag mig en liten annan handling. Inte precis att den ska handla om trading, optioner och aktiekurser. Det r lngt ifrn en "vanlig" deckare och nr den frsta besvikelse ver detta lagt sig, r det rtt okey lsning. Och ju lngre in i boken man kommer s tappar jag att det handlar om finanser och dylikt. Den r stundtals riktigt bra och genomtnkt, karaktrerna r skiftande och ngra fastnar man mer fr, trots att Peder har varit med och "stllt till det" s tycker man nd lite synd om honom. Sammanfattning: Bra debutbok med ett annorlunda scenario, men jag vill absolut lsa mer av Carolina Neurath.

Sofia Rylander

2016-03-23

Lyckades inte hinna lsa ut den innan lnetiden gick ut.. Fr se om den fr en chans till, var inte imponerad av det lilla jag hann lsa...

2016-03-11

Trovrdig insyn i finansvrlden. Mnga och stora manliga egon i krasch och att skydda sig sjlv till varje pis

2016-03-10

Betyg 5 av 5
Jag hade vrldens lgsta frvntningar p den hr boken. Jag kan ju absolut ingenting om bankaffrer och aktier. Finner hela affrsvrlden ganska trkig faktiskt! nd kunde jag omjligt sluta lyssna. Det hr r en mycket spnnande och engagerande roman med thrillerinslag. Karaktrerna knns trovrdiga och Carolina Neurath skriver hrligt rappt och modernt. Jag lyssnade p ljudboken och njt av My Holmstens mycket professionella och engagerande upplsning. En ny stjrna bland ljudboksupplsare! Jag kan varmt rekommendera den hr boken och ser redan fram emot fler bcker av Carolina Neurath! Stark 5:a!

Detta r frfattarens frsta roman och i brjan nr jag lser blir jag frskrckt ver all denna bank/finans jargong som skrivs i boken. Jag tnker, detta blir fr tradigt. Men efter ngra sidor s griper historien tag i mig och jag glmmer alla dessa fackuttryck. Jag har svrt att slppa boken ifrn mig och vill bara veta mer.
Karaktrerna i boken r en frgglad samling av olika sjlar. Journalisten Beatrice Farkas gillar jag inte riktigt frn brjan, men hon vinner i lngden. Dremot gillar jag Peder af Rooth skarpt, trots att han inte alltid handlar rtt.
Sammantaget r detta en rapp spnningsroman som r vl vrd att lsas, en lyckad debut och jag hoppas Carolina Neurath fortstter att skriva i genren.

Betyg 4.5 av 5

En fartfylld, spnnande och riktigt intressant romandebut!!!

2016-01-27

Betyg: 3,5 av 5.

En vlskriven och lttlst roman av en debuterande romanfrfattare som jobbar som journalist och som frut har kommit ut med tv dokumentra bcker.

Carolina Neurath jobbar som ekonomijournalist, och Fartblinda utspelar sig i den svenska finansvrlden, och r delvis inspirerad av verkligheten.

Jag tyckte att boken var helt okej, men fr min del s var det lite vl mycket om bank- och finansvrlden, vilket jag kanske inte r s vrst intresserad av. Men fr dom som r det, s r det hr nog en vldigt bra roman.