Farsta fritt fall

Lidbo, Ulrika

| 2010

Två veckor innan gymnasiet börjar flyttar Henrika från Lund till Farsta. Där finns Mira. Mira är tuff och spydig och ledare i det rätt vidriga gänget. Men allt är inte som man tror. Mira vill något annat med sitt liv. Och den på ytan så präktiga Henrika håller på att tappa fotfästet.På ett svindlande vis korsas deras vägar om och om igen. Under den där hösten i Farsta...Ulrika Lidbo är författare och journalist. Debutboken Decembergatans hungriga andar fick Slangbellan för bästa debut 2009 och vann även bokcirklar.se:s pris för årets bästa ungdomsbok.

En bok som börjar lite trevande men tar upp ens intresse ju mer den går.

Louise A

2010-11-18

Bra ungdomsbok, lite seg i början dock. Typiska karaktärer som blir klyschiga stundtals, men samtidigt trovärdigt.

2010-09-25

Det här var en mycket bra ungdomsbok tycker jag. Och minst lika bra för vuxna. Den skildrar väldigt bra den svåra tiden mellan barnaåren och vuxenlivet. Och också skillnaden mellan olika samhällsklasser. Att den sen utspelar sig i Stockholmsförorten Farsta, där jag själv bor, gjorde den ju verkligen inte sämre! ;-)

Jag kan verkligen rekommendera boken till både vuxna och ungdomar.

Susanne Jansson

2010-09-24

Något plattare karaktärer än i Lidbos "Decembergatans hungriga andar" som jag storälskade. Det känns som att Henrika och Mira i Farsta snart kommer smälta samman med alla andra ungdomsbokskaraktärer med alkoholiserade föräldrar och en känsla av utanförskap. Däremot ligger Lidbo fortfarande långt över medel, och jag ser fram emot hennes nästa bok.