Farornas väg

Jordan, Robert

| 1992

Patrik Johansson

2023-12-14

Underbar första bok! Kliv in i en fantastisk resa som tar dig genom massor av böcker i denna enastående serie!

Johan Nilsson

2017-05-02

Läste denna vid tolv års ålder och påbörjade därmed en resa som avslutades femton år senare. Ingen bokserie har gjort större avtryck på mig.

Heidi T

2013-06-19

Jag läste denna för bok för många år sedan, men då var inte resten av serien färdigskriven. Nu när den är det ska jag läsa om från början och läsa färdigt resten av böckerna. Lovande början i alla fall!

freddy johansson

2013-04-10

första intrycket ja fick av den första delen i the wheel of time va att det va en sagan om ringen rip off.det står ja nog fast vid.men vad ja har läst om boken så är det den och några till i serien som är det men sen blir det jordans egna serie eller vad man ska kalla det hursom.vad ja tycker om boken är att det är som berg och dalbanan.försat 100 sidorna är ganska småtråkig sen blir det att åka av och sen blir det tråkigt och sen åka av.mitt intryck av boken är att det känns som en prolog till nåt stort och coolt monster.det kanske tar historian några böcker att komma igång.inget problem där.RJ har eget sätt att skriva på.det har ja märkt.måste berömma den orginalserien är bättre än den ja läste när ja gick på mellanstadiet.alltså den svenska dyngan.då tyckte ja den va bra men nu tycker ja den va dynga som sagt.mitt intryck om boken är ganska svårt.för ja vet att det kommer vara bra i några böcker och sen kommer det stå still.mina favoriter är helt klart rand al thor och ogier loial.nackdelarna är med första boken är att det är en sagan om ringen ripp off som sagt och det följer den mallen som alla gör med fantasy.men ett stort men är att robert jordan gör det bra och han använder olika point of view.vilket är kanon.för då blir det inte lika tråkigt.men är kluven vad ja ska ge den för betyg.antingen en fyra eller tre.den är bättre än bara bra så den får en fyra för ja är snäll

Elisabeth E

2012-09-07

Har kommit halvvägs och det känns inte som en serie jag vill börja följa just nu. Kanske att jag läser färdigt någon gång senare i framtiden :)

känslan av att påbörja en ny fantasy-resa är oslagbar. de första sidorna, de första kapitlen, innan saker och ting börjar hända och man inte vet riktigt vad man ska förvänta sig (förutom något storslaget) är motsägelsefullt nog väldigt spännande. när saker och ting sen väl kickar igång svävar jag på moln och vill ta med mig boken överallt och aldrig lämna pojkarna från emondswall. två grejer ogillade jag dock med boken. dels rands och egwenes relation. de ska föreställa "kära" (?), men missar inte en chans att nedvärdera varandra. en andra sak som jag irriterade mig på var översättningen. när miles blir mil och när läskiga ögonlösa typer kallar huvudrollsinnehavaren för "pojk"... haha nja. men översättningen är inte jordans fel - snarare mitt eget, som inte har intellekt nog att ge mig på de engelska böckerna. nåväl: en grym inledning. nu taggar jag för nästa bok!

Andra delen var bättre än den första, tycker jag. Här börjar helt plötsligt berättelsen ta form, vi lär känna karaktärerna bättre och det händer mer saker. Samtidigt är översättaren något av det sämsta jag mött. Slarvfel lite här och var, heter Mat Matrim Cauthon (som det står i boken) eller Mathon Cautrim (som det står i ordlistan)? Hur kass får man vara liksom. Och ja, jag vet att han heter Matrim, men ändå. Övergår här med till de engelska böckerna så något gott förde det ju med sig att översättningen sög!

Elin Hess

2010-12-22

Helt fantastisk att en människa kan komma på en sån underbar värld. Nörd som man är har man ju läst hela serien på både svenska och engelska, flera gånger. Även om den engelska varianten känns något mindre långdragen (Jordan skriver ju VÄLDIGT långdraget ibland), måste jag säga att det här är en av få fantasyserier där den svenska varianten är minst lika välskriven (dvs bra översatt) som den engelska varianten.

Johan Örneström

2010-02-27

En spännande inledning på fantasyserien Sagan om drakens återkomst.