Farmor och Vår Herre

Bergman, Hjalmar

| 1981

Benjamin Elfors

2017-12-09

Fint språk och skarpa personporträtt. Första halvan är intressant och bra, men andra hälften stannar upp. Känslan när jag läst klart boken var att något fattas.

Annika Sjöström

2016-05-14

fantastisk uppläsning!

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Jag skulle önska att jag kunde ge den här klassikern av Hjalmar Bergman ett högre betyg. Jag förstår ju att det säkert är en fantastisk roman - det är väl oftast därför som böcker överlever och blir just klassiker? Men jag kom aldrig riktigt in i berättelsen om farmor Borck och hennes taskiga relationer och tuffa penningaffärer. Har boken (från 1921) åldrats mycket?? Jag minns att jag hade god behållning av Chefen fru Ingeborg och Markurells i Wadköping.

2010-02-07

Tycker så mycket om denna bok! Ett litet utdrag: "Farmor höll räfst med Vår Herre. Själv trodde hon, att hon läste sin aftonbön, men en mångårig förtrolighet hade gjort tonen familjär. Ibland uttryckte hon sig nästan vanvördigt. Hon kunde säga: Om du nu för en gångs skull ville göra som jag vill. Eller: Vad fick du för det, gode Gud? Fikon fick du! Eller ännu värre: Dra nu åt skogen som du bär dig åt!"

Sofia Åkerberg

2009-05-24

Jag måste erkänna att jag gillade Markurells bättre -- det känns som om Bergman lyckades bättre med persongalleriet där. Intressant dock med vad som bör vara en ganska tidig skildring uren kvinnas perspektiv som varit tvungen att hela sitt liv vara så stark att det aldrig varit ett alternativ att ha fel.