Farligt att förtära

Lang, Maria

| 1979

Det är examenstider på Stockholms Stadsläroverk och förberedelserna pågår för fullt inför den stora vårfesten med middag, dans och så kvällens clou: den traditionsenliga teaterföreställningen. I slutscenen faller hjältinnan ned på scengolvet till rungande applåder men det hör inte till pjäsen, hon har blivit förgiftad med cyankalium. Puck och Einar undervisar båda på läroverket och kommissarie Christer Wijk är snart på plats. Men knappt har han hunnit dit förrän han gör en hemsk upptäckt, under scenen ligger ännu en död elev! Vem är det egentligen som velat röja de kvinnliga eleverna ur vägen och stulit kemikalier ur skolans giftskåp?

2020-08-07

Helt okej och trivsam pusseldeckare.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Bra mysböcker skriver hon. Sitta ner i en fåtölj och en kopp te och skrämmas lite lagom.

Lars B.

2017-07-27

Oförarglig och rar, men ett för sin tid starkt ställningstagande i upplösningen.

Det märks att böckerna är skrivna för ett bra tag sedan för språket är lite högtravande och inte gör det saken bättre av att uppläsaren förstärker det. Och namnen sedan. Vem kallar sig för Pyttan idag? Eller Rutger?
Precis som man gör nyöversättningar så hade man kunnat nyredigerat denna bok till nutidens språk eller är det gräsligt förbjudet? Så uttalar uppläsaren namnet Viveka som Vi veka och det gör mig lite småirriterad. Nu kanske ni tror att man kan hoppa över denna bok helt men det tycker jag inte, för läsvärd är den om man kan bortser från det negativa. Jag hade dessutom helt fel vem som var mördaren. Men jag hoppas Storytel byter uppläsare om det kommer fler som ljudbok.

Xenia Oxenstierna

2015-11-24

Tv serien är mycket bättre

Liselotte Wijkmark

2014-12-11

Vi diskuterade flera titlar av Maria Lang och vi enades om att efter världskrigen orkar man inte med blodiga skildringar. Langs snälla pusseldeckare är precis lagom.

Pia Stendahl

2013-10-08

Det märks att boken har en del år på nacken vilket på ett sätt ger en känsla av naivitet men det har också sin charm. Det är skönt att läsa en deckare som inte grottar ner sig i brutala och sjuka detaljer vilket jag tycker är ganska vanligt bland deckare i dag.

Det är också intressant att läsa vad som var dåtidens skönhetsideal och hur annorlunda dialogerna var mot idag. Allt är så mycket mer formellt. Med andra ord blir boken en intressant tidsskildring.

Maria Langs bok är en klassisk pusseldeckare med en handfull misstänkta i en sluten miljö och det är alltid roligt att gissa vem som kan vara förövaren medan man läser. Jag kan väl inte påstå att man som läsare får sig några större överraskningen men jag blir road för stunden och det i sig är inte illa.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

För mycket prat och för lite spänning. Varför stannar de kvar på ön när de finns en mördare i bland de, var vara en av allt jag störde mig på.

Ola Janåker

2013-07-31

En ö i Bergslagen är en ganska härlig miljö och man kan tänka sig att den här romanen nog, för vissa, var ganska provocerande när den kom ut i slutet av 40-talet. Dock känns karaktärsbeskrivningarna inte helt klockrena och nej, konjak löser inte alla problem hur borgerlig man är...:-)

2013-06-03

Hade först en aning svårt för gammalsvenskan men när jag väl kom in i den tyckte jag att den var riktigt bra. Och väldigt vågad för sin tid. Betydligt bättre än många dussindeckare som släpps nuförtiden,

My.loved.books

2013-04-07

Lika bra som de två första :) Maria Lang börjar bli en riktig favorit!

My.loved.books

2013-03-26

Väldigt bra deckare! Enligt mig är detta en riktigt bra pusseldeckare, Sveriges svar på Agatha Christie!

Pontus Liedberg

2013-03-08

Maria Lang var när hon var bäst en mästare på att skapa ett problem som man vill veta hur det ska lösas. Puck är en trevlig berättare också. Det var längesen jag läste den här, men jag minns stämningen på ön...

D

Dan Tilert

2012-11-05

Med yxig dialog (rimligen även för att vara 40-tal) och personporträtt plattare än i The Colonel's Bequest hjälper det inte att jag är rätt ointresserad av vem mördaren är. Tvåan är inte stark.

Mylar .

2011-09-21

Mycket fängslande och spännande läsning, om än lite överdriven i sitt avverkande av personer. Trovärdig och genomtänkt, vilket är en dygd för pusseldeckare.

Peter F

2011-06-20

Inspirerad av Sara Kärrbloms avhandling började jag läsa lite femtiotalsdeckare.
"Inte flera mord" från 1951 är Maria Langs tredje roman och den utspelar sig i det fiktiva Skoga.
Trevlig läsupplevelse.
Läst maj 2011.

Sofie Petersson

2011-05-27

Jag ska absolut ge mig i kast med fler Lang-deckare. Visste inte ens att svenska pusseldeckare i den här klassen existerade. Härligt. Sommaren är räddad.

Petra Hansson

2011-03-22

Handlingen utspelas på ett sommarställe i bergsslagen 1947. Karaktärerna tillhör uppsalas akademikervärld. Detta är Maria Langs första deckare om komissarie Christer Wijk. Jag är helt såld på dessa böcker, tiden, språket och persongalleriet.

2010-08-14

Maria Langs (dvs Dagmar Lange (1914-1991), filosofie doktor) första deckare i en lång serie. Denna skriven 1949.

janne lindh

2010-07-04

Rörig historia som utspelas på gymnasium i Stockholm. Flera mord och mycket mode. Ofta tråkig och med ansträngd psykologi. Hör inte till Maria Langs bästa.

Carina Rydberg

2009-05-08

...misstänker att den svenska titeln lyder: Mördaren ljuger inte ensam. Maria Lang är definitivt det här landets svar på Agatha Christie, och trots att de är töntigt skrivna, så kan man faktiskt ha lite kul med henne deckare - det här är bara en av dem. Kolla gärna in Se döden på dig väntar, med flera...