Farlig Fåfänga

Trenter, Stieg

| 1987

Farlig Fåfänga är en kulle med praktfull utsikt, på Söder I Stockholm. Många har sett den. I ett av husen vid stupet bor en ung konstnär som just slagit igenom. På vernissagefesten i hans hem inträffar ett dödsfall. Fotograf Harry Friberg blir här inblandad i sitt första fall som privatdetektiv. Stieg Trenter ( 1914 - 1967 ) är med sina böcker om Harry Friberg, och sina stockholmsskildringar, ansedd av många som den svenska detektivromanens stormästare. Samtliga titlar i serien om Harry Friberg kommer i nyutgivning från deckarförlaget PUSSEL.

Annette Ivarsson

2019-02-01

Älskar den!

Annette Ivarsson

2019-02-01

Älskar den!

2016-09-22

En trivseldeckare med Harry Friberg. En nostalgitripp för äldre stockholmare!

My.loved.books

2013-05-01

Riktigt bra deckare, med vackra Stockholms skildringar. Gillar huvudpersonen Herr Friberg mycket! :)

Jan Banan

2011-10-31

Den okrönte konungen inom den svenska deckargenren. Dessa tidiga 40-tals Trenter saknar motstycke i den svenska deckarhistorien. Farlig Fåfänga tillhör mästarens absolut bästa alster, med ett mycket bra mordpussel, gastkramande spänning och med härliga miljöbeskrivningar av vårt kära Stockholm som staden då såg ut. Det blir inte mycket bättre än så här och jag rekommenderar alla att åtminstone prova på att läsa en Stieg Trenter under sin levnadstid.

Lars Andersson

2011-09-08

Trivsam bok av Trenter. Svag 3:a.

Sofie Petersson

2011-05-27

Svensk deckare i Agatha Christie-stil, saknar dock samma elegans och sinne för karaktärer som mästarinnan. Okej läsning.

Dan Sylvebo

2010-02-15

Friberg gör storstilad entré i krimlit-historien. Klassiskt pussel med en riktigt styv gåta. Stilsäkert, stämningsfullt och medryckande.