Farfar var rasbiolog

Dahlgren, Eva F

| 2002

Detta r en djupt personlig slktuppgrelse, ett underskande litterrt reportage, en fngslande krlekshistoria som berr. Eva F Dahlgren undersker ocks dagens genetiska laboratorier och den nya biologin. Hur pverkar detta vr syn p mnniskan och p "mnniskofrdling"?

Erland Andersson

2016-07-16

Det hr r i frsta hand en bok om ett frhllande. Gott s.
Men anvndandet av "Rasbiolog" knns nstan spekulativt. De stycken som berr rasbiologi och d framfr allt de avslutande kapitlen om dagens DNA-forskning knns vldigt malplacerade och borde ha strykts. Historien om Ossian och Greta kan (och borde ftt) st p egna ben.

Klinga

2011-01-19

Det r en modig slktbiografi Eva D har skrivit. Till stor del r det farmor och farfar (Ossian och Greta Dahlgren) som fr pennan eftersom en stor del, nstan lite fr stor del, av boken bestr av brev dem emellan. De trffades inte ofta, fr man intrycket av. Han reser och hon reser och han har sina, tminstone andliga, vninnor som delar hans ider om rasbiologi, befolkningsfrgor, rashygien och sin sura bitterhet ver att Tyskland frlorar kriget. Mrkliga den.

Sofia kerberg

2010-03-09

Det r ju i och fr sig svrt att totalt sumpa en biografi, de flesta liv r intressanta nr man bara fr chans att frdjupa sig i dem.

Eva Dahlgren lyfter hr fram sin farfar Ossian Dahlgren, botaniker och tillika troende rasbiolog. Problemet r dock diskrepansen mellan biografins utgngspunkt och dess reella innehll. Dahlgren intresserar sig fr sin farfar primrt drfr att han skulle ha varit rasbiolog -- hon beskriver sjlv hur hon reagerar med ngot som liknar fasa nr hon fr frsta gngen frstr vad farfadern hyste fr sikter. andra sidan utgr majoriteten av kllorna om Ossian sdant som snarare beskriver honom som person n som forskare och/eller politiskt inriktad.

Framfrallt r det frhllandet mellan Ossian och hans fru Greta som framstr som srskilt intressant -- egentligen inte som barnbarnet frn brjan framstller det fr att farmodern var ganska lngt ifrn det ariska ideal som rasbiologerna gillade att framhlla utan p grund av de personer som trder fram genom primrt brev men ocks beskrivningar frn nrstende. Greta tycks ha skinn p nsan och man undrar i likhet med frfattaren hur hon stod ut att leva med en man som sjlv erknde likheterna mellan sig sjlv och Jan Malmsjs biskopskaraktr i "Fanny och Alexander".

I sista delen tappar frfattaren bollen ganska rejlt enligt min mening nr hon frsker att trnga in i dagens genetik och bland annat stller bde sig sjlv och nutida forskare frgan "Vilken dom kommer att fllas ver dagens forskning om hundra r?" Inte s att mnet r ointressant i sig sjlvt, men det blir ngot av ett antiklimax efter den extrema personlighet som uppenbarligen var Ossian Dahlgren.

Emil Hedman

2009-08-28

Mycket intressant om ett mrkt kapitel i den svenska och europeiska historien. Framfr allt tankevckande i slutet nr vi leds in i dagens forskning om arvsanlag.