Fardus och Malte. Papegojkaoset

Ceder, Camilla

| 2021

Det bästa Fardus vet är att läsa och skriva. Maltes högsta önskan däremot är att få ett eget husdjur. De går i samma klass och är lätt bästa teamet. Vänner kan nämligen vara kompisar även om de tycker olika. Till exempel om djur! Charmigt, humoristiskt och mitt i prick i Camilla Ceders första bok om bästisarna Fardus och Malte och Maltes nya, busiga papegoja. Varmt, färgstarkt och mysigt illustrerat av Hanna Granlund som även gör bilderna till succéserien Spöksystrar.Idag har Malte lovat en överraskning efter skolan. När han låser upp ytterdörren får Fardus nästan en chock. Tidningar ligger utspridda över köksgolvet, en brödlimpa guppar uppsvälld i diskvattnet och i fruktskålen har någon bitit i alla frukterna. Från gardinstången hörs ett muttrande: En papegoja! Motvilligt håller Malte med om att gojan nog behöver bli lydigare ? Men hur gör man egentligen när man ska uppfostra en fågel?CAMILLA...

Handling: Fardus & Malte är bästa vänner. Hemma hos Malte brukar det alltid vara lugnt och skönt. Men en dag ligger det tidningar över hela köksgolvet och någon har bitit i alla frukter i fruktskålen. Vad har hänt? Från gardinstången hörs ett muttrande, en papegoja!! Hur har Malte kunnat skaffa ett så busigt husdjur? Till slut håller han med om att gojan nog behöver bli lydigare. Fast hur uppfostrar man egentligen en papegoja?

Omdöme: Jag tyckte det var för lite text

Philip 8 år:
Papegojkaoset är en rolig bok med ganska stor text och fina bilder i färg. Den handlar om två kompisar och de heter Fardus och Malte. Fardus har fått en papegoja som är busig. En knasig fågel är det. Malte vill gärna åka på ridläger också men det vill inte Fardus. Jag tycker att ni ska läsa boken.

Gustav 10 år:
Detta är en lättläst bok som man läser klart snabbt. Det är många bilder i färg i boken. Jag tror att Fardus inte vill vara på ridlägret för att hon är lite rädd för hästarna. Vi lärde oss vad nedärvt och inlärt beteende betyder. Det är sånt papegojan gör och kanske kan de hjälpa papegojan att ändra på vissa saker.

AC (mamma):
Jag tycker att boken är fin. Den är lättläst och kan både läsas högt och tyst. Kan nog passa bra i ett klassrum. Det finns mycket att prata om när man läser boken då den tar upp utmaningar som svartsjuka, revirtänk, husdjur osv. Dessutom är boken ganska kul. Gillar både texten och de färgglada illustrationerna.