Färder i filmens värld

J.M.G. Le Clézio är en passionerad filmälskare. I Färder i filmens värld, 2007, berättar han lustfyllt om sina starka filmupplevelser, alltifrån 1940-talets seanser i mormoderns våning i Nice med en Pathé Babyprojektor och ett lakan som filmduk till möten med dagens unga koreanska filmskapare. Färden går via tidiga mästare som Jean Vigo och Yasujiro Ozu och Marcel Carné till Antonioni, Godard och Bergman, vars Somma ren med Monika Le Clézio skriver om med särskild värme. J.M.G Le Clézio föddes i Nice 1940. Han har skrivit ett fyrtiotal böcker: romaner, noveller, essäer, m.m. Le Clézio tilldelades 2008 Nobelpriset i litteratur. "När han använder sitt Nobelprisartilleri, sitt magnifika språk. Då blir texterna nästan bländande starka." DN

Ulla Englund

2022-10-31

Lars B.

2010-06-24

För oss filmnördar är det givetvis mumma och jag antecknar intresserat filmtipsen av Ozu, Bresson m fl för framtida upplevelser. För den inte så filmbitne kan dock Clézios essäer framstå som lätt nördiga. Som bäst är han när han beskriver sina egna upplevelser i filmklubbar och på biografer i Paris i ungdomen. Ibland tenderar Clézio dock att name-droppa utan djupare analys, och då blir det obegripligt för den som inte är så bevandrad i filmhistorien. Riktigt läsvärd dock!