Faraos förbannelse

Kimselius, Kim M

| 2002

Djupt nere i en faraos grav i nutidens Egypten händer något märkligt. Ramona lägger händerna över två hieroglyfer på gravkammarens vägg, uttalar en ramsa och i nästa stund upptäcker Theo förvånat att Ramona är försvunnen. Ramona har hamnat i ett mörkt, kallt och kusligt utrymme. Hon ångrar sitt tilltag och försöker komma tillbaka till ljuset och Theo. Men hon misslyckas. Skälvande slår Ramona armarna om sig och försöker hålla paniken borta. Theos sökande efter Ramona för honom på en resa genom tiden, längre bort än han någonsin vågat drömma om, till cirka 1323 före Kristus födelse och farao Tutankhamons rike. En tid av makt, överflödande rikedom och intriger. Där väntar många fler faror än Tutankhamons förbannelse på Theo och Ramona.

Sandra Petojevic

2015-11-27

Faraos förbannelse av Kim. M. Kimselius är en riktigt spännande bok som levererar intressanta fakta på samma gång. I en egyptisk gravkammare hittar Ramona ett par magiska hieroglyfer som får henne att färdas till farao Tutankhamons tid – utan Theo! Och medan man följer Ramona på hennes äventyr så får man lära sig en hel del om hur de forntida egyptierna levde, hur de bodde och hur de behandlade sina döda. Berättelsen är så skickligt gestaltad att man upplever att är att man är med Ramona och med Tutankhamon som gradvis får sämre hälsa fast han är så ung. I denna bok som skrevs år 2002 blir han förgiftad av tronrivaler, men nu vet vi tack vare modern genteknik att detta berodde på inavel. Detta stör inte själva berättelsen som är mycket medryckande, men däremot att första hälften av boken, i synnerhet kapitel fyra, innehåller korrekturfel! Intressant nog är andra halvan helt utan fel. Men att korrekturfel förekommer i detta exemplar som är tryckt år 2013 sänker tyvärr betyget ett snäpp, liksom även att magikern heter Sakkara som är ett namn på en plats med en välkänd trappstegspyramid och inte något personnamn. Men den mycket rafflande berättelsen som gör att man känner sig vara i det antika Egypten med sina palats, båtar och gravar gör att boken i alla fall får fyra gyllene skarabéer av fem

Helena Eriksson

2011-01-02

Spännande barn och undomgsbok som även passar oss lite barnsligare vuxna ;o)
Gillar man historia men tycker att vanliga historieböcker kan vara lite träliga så är det här en bra bok som ger inblick i hur livet i Egypten under faraonernas tid kan ha sett ut. Berättelsen är mycket spännande och man vill hela tiden läsa en sida till och en sida till, tills ögonen trillar ihop.
I slutet av boken finns en faktadel, som jag kan rekommendera att man kikar igenom innan man börjar läsa boken.