Fara vill

Ruuth, Elin

| 2010

"Varje gång jag åker upp till Luleå har de snurrat jordgloben ett kvarts varv. Mexiko har de sett, eller Indiska oceanen. I varje rum luktar överkasten som en ny kryddblandning, en ny epidemi. I kramarna mäter mamma mitt underhudsfett, det är den norrländska omtanken."Med drastiska formuleringar, humor och viss desperation begår Elin Ruuth sin litterära debut. Fara vill går i små och stora cirklar, runt Malmö och Luleå, i hjärnan, språket och världsrymden. Varje villoväg är betydelsefull i denna handlingsförlamade utvecklingsroman.

TERTIO

2018-07-19

Kallas "roman" på baksidan, men består bara av spridda infall om allt möjligt. Jag hittar inte många förebilder i litteraturen, men desto fler i stand-upkomiken. Det hela är mycket bagatellartat, men det hindrar inte att jag gapskrattar vid i alla fall ett tillfälle. Och det är ju inte illa.

Jakob Nylin

2010-07-31

Som att få läsa någons dagbok. Fast samma språkliga akrobatik är det nog få dagböcker som bjuder på. En del humor, trots eller tack vare mörker. Klart läsvärt.

Susanne Jansson

2010-06-02

Jag lånade hem boken från biblioteket mest för att jag höll på att gallra poesi och den såg ensam ut bland alla stora namn. Bästa val jag gjort på länge. Jag blev fullkomligt förälskad i Elin Ruuths hjärtkrossande knytnävsslag som alltid tycks avsluta de korta poesi-styckena. Definitivt en bok jag vill köpa hem till min bokhylla och läsa om.

Lotta Berling

2010-02-22

Jag tycker om texten, men det känns inte som om den kommer att lämna några djupare spår i mig.