Fantomsmärtor

Voors, Barbara

| 2010

Alba Modig får tio dagar på sig att fatta ett avgörande beslut: vems liv går först, hennes eller hennes ofödda barn? Hon lever ett kringskuret, medelålders kulturliv bland obeskurna träd i förorten. Dilemmat underlättas inte av kärlekshistorien med den fjorton år yngre Seth, som tycks henne omodern med sina frågor om vad som är ett värdigt liv. Hon håller honom ifrån sig, men det hjälper henne inte om nätterna. Hittills har hon inte tagit vad hon velat ha, bara vad hon kunnat få. Det har tyckts mer än nog.De få problem som dyker upp elimineras med en lösning eller ett litet tips ? Albas hemmaplan. Men varken Seth eller beslutet tycks kunna elimineras. Albas förestående beslut väcker även oro och prat i omgivningen. Pappa Harald, forne kärleken Tomas och bästa väninnan Marlene återberättar alla sina dilemman för att påverka Alba dit de vill. Under samtalen frågar de sig: vad är en...

Erica B

2011-04-04

Barbara Voors är en av mina favoritförfattare och därför var lyckan stor när jag såg att hon kommit ut med en ny bok. Men.... tyvärr gillade jag inte den här boken. Tyckte att den var väldigt tradig och tjatig och inte gav mig någonting. Så synd.....

Ullis N

2011-01-02

Att valen vi gör grundar sig i vår intellektuella förmåga, våra värderingar och hur pass egoistiska/oegoistiska vi är något som vi inte reflekterar så mycket över när det gäller oss själva, utan kanske mer när andra gör val som i våra ögon ter sig märkliga.

Men så har vi kanske den största orsaken till att vi väljer som vi gör - vår ryggsäck. Dåliga och bra erfarenheter, vad vi tagit med oss av det och vad vi valt att inte ens reflektera över, det är det jag tror är det som vi slarvigt kallar för magkänslan.

Men ibland ställs människor inför situationer där det inte finns någon "magkänsla" - där det inte finns något absolut rätt ur moralisk synpunkt.

Böcker där val av den karaktären dyker upp intresserar mig och här finns alltid något nytt att lära; ibland något omtumlande och ibland en ett tillägg till en åsikt jag redan har.

Vilket val är det rätta?

Nu har jag hittat och läst ännu en sådan bok. Kvinnan i boken blir gravid - inget planerat och inget önskat. Hon har tänkt att behålla barnet, men ganska sent i graviditeten uppstår en ny situation och hon har tio dagar på sig att bestämma sig. Utan någon grund att stå på tittar hon i sin "ryggsäck" och samtalar med dem som

Annicka Olsson

2010-09-27

Vilket språk! (påminner lite om Anna Gavalda) Jag kan inte sluta fundera på vilket fruktansvärt beslut att behöva ta. En bok man minns länge.