Fantomerna

Östergren, Klas

| 1978

I Frankrike försöker hjälten i Fantomerna, bitter och rotlös, få perspektiv på sina minnen av de två människor som dominerat hans uppväxt i 60-talets Stockholm: Sandi, överklasstjejen som alla grabbar föll för, Den universella Måttenehten för Kvinnan och Fadern, mannen som gett honom allt men lämnat honom full av tacksamhet och skuld. Dessa två fantombilder förföljer honom genom åren genom en värld fylld av rockmusik, serietidningar, och ångest. Att ursinnigt hamra ner storyn om dem är enda sättet att göra sig kvitt sin kärlek och sitt hat. Fantomernautkom första gången 1978 och var den då blott 23-årige Klas Östergrens tredje roman. Sitt stora publika genombrott fick han med Gentlemen 1980 som senare också fick en framgångsrik uppföljare i Gangsters 2005. Klas Östergren tillhör en av våra främsta svenska författare och hans böcker har blivit moderna klassiker....

Lars Willfors

2016-06-22

Lillgammal och smått irriterande stil, men bra för att vara skrivet av en 23-åring.

Joakim Roos

2016-02-24

En föraning om kommande stordåd.

Stefan Wern

2015-10-29

Ett fantastiskt språk, en sprudlande skrivglädje. Men storyn är väl lite tunn emellanåt och de sporadiska "nutidsnedslagen" från Frankrike slarvas liksom bort..

PL *

2014-07-11

Den här boken tilltalade mig inte alls. Stockholmsbitarna var ok, men den var mest konstig.

Klara Ahlersten

2013-10-25

Så grabbigt att en spyr. Kan dock inte förneka att det är en fet bok. Östergren ger en fin bild av Stockholm och en drömmer om 60-talet efter att ha läst den. Detta är hans bästa verk.

Helena S

2012-09-26

Jag visste inte riktigt vad jag skulle ge den här boken för betyg. För när jag läste den tyckte jag inte särskilt mycket om den. Minns inte riktigt varför, tror jag tyckte den var långtråkig och inte hade något riktigt driv. Men efteråt upptäckte jag förvånad att den har satt spår hos mig, någonting fastnade, hängde sig kvar. En känslostämning, något med den där kärlekshistorien med Sandi som berörde och får mig att tänka tillbaka på den ibland. Märkligt.

Julia Björk

2011-11-16

En utav Klas Östergrens bästa böcker. Språket är helt fantastiskt och handlingen spännande, även om det egentligen inte händer så mycket. Rekommenderas varmt.

Klinga

2011-01-23

Denna kärlekshistoria som är så charmig slog ner som en litterär bomb från den unge Östergren. Bådade gtt. Men jag tycker att hur jag än försöker (har avslutat läsningen av nästan alla hans böcker) är allt efter Fantomerna segt. Lite träaktigt.

Felicia Dahlqvist

2011-01-23

Inte riktigt min typ av bok men ändå helt okej! Stundtals är språket riktigt bra och jag bara njuter av att läsa, men den är för ojämn för ett högre betyg.

Nikolaj Book

2010-06-17

Språket!!! Jag finner inga ord! Ett mästerverk!

Daniel Kjellgren

2009-11-04

Jag förstår inte Östergrens storhet än, har läst 2 nu.