Fantastiskt fenomenala kvinnor som uträttat underverk

Pankhurst, Kate

Vad vill du bli när du blir stor?  I Kate Pankhurst nya bok Fantastiskt fenomenala kvinnor som uträttat underverk får vi möta kvinnor som alla varit framgångsrika i sina karriärer och satt stora avtryck i historien. Boken är fullspäckad med fantasifulla illustrationer och häpnadsväckande fakta om fenomenala kvinnor som den japanska bergsbestigaren Junko Tabei, luftballongspiloten Sophie Blanchard, kemisten Rosalind Franklin och den amerikanska matematikern Katherine Johnson.Kate Pankhurst är brittisk författare och illustratör. Hon är dessutom ättling till den engelska aktivisten Emmeline Pankhurst, som gjorde en avgörande insats för kvinnors rösträtt i Storbritannien. Hennes succébok Fantastiskt fenomenala kvinnor som förändrade världen har översatts till femton språk och sålt i över hundratusen exemplar bara i England, där den även blev 2017 års bäst säljande faktabok...

Bettan_bokprataren

2020-05-10

En helt underbar fenomenal bilderbok som innehåller spännande och lagom långa berättelser om kvinnor som gjort skillnad under sitt liv. Illustrationerna är helt magiska, dem kan man prata om hur länge som helst. De är färgstarka, roliga och hur fina som helst.
Den här boken kan du som är vuxen och intresserad av kvinnlig historia läsa med stor behållning.

Jag lärde mig massa nya och intressanta saker, som till exempel att det på 1800 -talet arbetade många fattiga flickor på något som hette tändsticksfabriken och att de gick ut i strejk.

Jag fick också veta att Sophie Blanchard blev den första professionella kvinnliga aeronauten. Alltså hon flög luftballong. Detta hände i Paris 1809

Jag rekommenderar denna av hela mitt hjärta, jag fullkomligt älskar den!
Läs mer och se bilder på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/05/fenomenala-kvinnor-som-utrattat.html

Gullis lästips

2020-03-06

Bokserien Fantastiskt fenomenala kvinnor är fullspäckade med fenomenala kvinnor som förändrat världen. Dessa faktaböcker är fyllda med färgstarka och fantasifulla illustrationer som täcker bokuppslagen med humoristiska och häpnadsväckande bilder av varje enskild kvinna. Tillsammans med fascinerande och intressant fakta som är skrivna på ett lockade och engagerade sätt där faktan endast innehåller kort och spännande information om kvinnornas olika specialområden med hjälp av underhållande och lekfull text gör böckerna mer visuellt tilltalande.

Författaren försöker även engagera läsarna genom att få dem att följa ett spår över sidorna för att se vad som händer med just de enskilda kvinnans historia något som hjälper till att undvika så att de yngre läsaren inte tappar intresset.

Tillsammans samverkar både bilderna och texten på ett nytt och annorlunda sätt där språket är lättsamt humoristisk utan att tappa respekten för de porträtterade. Det är helt fenomenala bilderböcker som lär fånga ung och gammal då de är fyllda med enkel och lärorik fakta om det fantastiskt kvinnor som gjort skillnad och förändrat historien.

I böckerna slut ingår också en ordlista med ”fantastiskt fenomenala ord” som används i boken och förklaras med enkla termer om ett barn vill leta upp dem eller om en vuxen behövde förklara vissa ord i boken.

Jag gillar att böckerna inte endast berättar om kvinnornas prestationer men också hur de hanterade förlusterna och hur det gjorde dem starkare när de kämpade för det som de trodde på.

Jag gillar verkligen bokserien Fantastiskt fenomenala kvinnor då den inspirerar och utbildar läsarna att vara modiga, djärva och tro på dig själv - precis som kvinnorna i de här böckerna.

Lysande, inspirerande & fint illustrerad!