Fantastiska Fanny och färgerna

Hansson, Anna

Träna på färgernas namn tillsammans med Fanny! Medan Fanny funderar på vilken färg hon tycker bäst om, får du lära dig vad färgerna heter. Vilken är din favoritfärg? Fantastiska Fanny och färgerna ingår i en serie roliga och lärorika böcker för barn mellan 3 och 6 år. Böckerna handlar om den franska bulldoggen Fanny och hennes bästa kompis Vera, som är en utomjording. Anna Hansson är utbildad lärare och skriver böcker som hon själv hade velat läsa som barn. Spännande,fantasifulla och roliga. Emelie Stigwan illustrerar serier och böcker för barn. Hennes bilder känne­tecknas av färg, humor och ett öga för detaljer. Provläs boken på www.betapedagog.se.

Detta är en bra bok som passar perfekt att ha i förskolebiblioteket.
Bulldoggen Fanny och dennes vän Vera (utomjording) utforskar tillsammans färger.
Boken är språkfrämjande utifrån flera olika perspektiv. Dels såklart då den tränar ordförrådet kring färger osv, men också att bokens upplägg som tränar associationer mellan färger och föremål.
Varje sida med färg vänds för att avslutas med en sida med något innehåll som färgen passar ihop med. Alla dessa sidor är riktigt roliga och anpassade för att barn ska tycka att det är roligt att läsa boken. Brunt blir självklart bajs ;-) Färgstarka knalliga illustrationer som barn brukar uppskatta 👍
Bra grej också att sista sidan i boken stimulerar till att dra igång boksamtal kring färger och bokens innehåll.
Boken är skriven för 3-6 år men borde även funka fint på en 0-3 års avdelning. Men även min I (snart 5) uppskattar boken och tycker den är rolig.

En riktigt trevlig liten färgklick som både lockar till skratt och är lärorik samtidigt. Toppen!