Fantastiska Fanny går till stranden

Hansson, Anna

Fanny ska gå till stranden, men hon har tappat bort alla saker hon vill ta med sig. Kan du hjälpa henne att hitta dem? I den här boken får du träna på lägesord som under, bakom och bredvid. Fantastiska Fanny och färgerna ingår i en serie roliga och lärorika böcker för barn mellan 3 och 6 år. Böckerna handlar om den franska bulldoggen Fanny och hennes bästa kompis Vera, som är en utomjording. Anna Hansson är utbildad lärare och skriver böcker som hon själv hade velat läsa som barn. Spännande,fantasifulla och roliga. Emelie Stigwan illustrerar serier och böcker för barn. Hennes bilder känne­tecknas av färg, humor och ett öga för detaljer. Provläs boken på www.betapedagog.se.

Fantastiska Fanny är en ny serie bilderböcker för förskoleåldern. Vi får följa Fanny som är en fransk bulldog och utomjordingen Vera.
I denna boken packar de inför en utflykt till stranden, men att hitta allt som ska packas kan vara klurigt.

Boken har det pedagogiska upplägget att barnen genom en rolig saga ska träna lägesord. Hansson har utgått från förskolans läroplan när hon har skrivit böckerna. Samtidigt så är denna boken rolig att läsa och även I (5 år) som kan lägesord bra tycker boken är rolig som läsupplevelse.
Boken är tydlig och passar också att läsa tillsammans med nyanlända barn som försöker lära sig svenska språket.

Stigwans illustrationer är färgglada och härligt detaljerade. På vissa sidor är illustrationerna avskalade för att förtydliga lägesorden men även där har Stigwan tillfört humoristiska aspekter som t.ex att Vera hänger upp och ner i lampan eller smaskar på en smörgås. Samtidigt som hon har arbetat med att göra vissa delar i svartvitt och det som är i fokus är i färg. Hanssons tydliga och pedagogiska text kompletteras av Stigwans illustrationer som förstärker lärande kring lägesorden.

Boken känns även bra utifrån ett genusperspektiv. Båda huvudkaraktärerna är tjejer och deras sätt att vara känns inte allt stereotypt. Extra roligt att rultiga bulldoggen Fanny är en tjej.

Vi rekommenderar både denna boken och andra boken ”Fantastiska Fanny och färgerna” med fokus på färgernas namn.
Boken är klart läsvärd. Framförallt passar böckerna bra för förskolans verksamhet och jag gillar att de känns användbara för en bredd av åldrar inom förskolan så böckerna kan vandra mellan avdelningarna. Klart värda att köpa in till förskolans egna bibliotek.

Hansson är generellt riktigt bra på att skapa böcker som är roliga att läsa men samtidigt lärorika.