Fantastically Great Women Who Changed The World

Pankhurst, Kate

| 2016

Nominated for the CILIP Carnegie & Kate Greenaway Children's Book Awards 'Significantly more engaging and inspiring than the rival Rebel Girls' GUARDIAN 'It's hard to imagine any group of primary-aged children who wouldn't be inspired' BOOKSELLER 'An absolute must-have for every young person?s bookshelf' HUFFINGTON POST Now a stunning hit musical! Kate Pankhurst, descendent of suffragette Emmeline Pankhurst, has created a wildly wonderful and accessible book about women who really changed the world. Discover fascinating facts about some of the most amazing women who changed the world we live in! · Fly high with incredible explorer and pilot Amelia Earhart · Discover the Wonderful Adventures of medical pioneer Mary Seacole · Fight for your rights with legendary civil rights activist Rosa Parks · Change the face of books forever with...

Bettan_bokprataren

2020-08-27

De här böckerna kan även du som är vuxen läsa med stor behållning om du är intresserad av kvinnlig historia.

Jag lärde mig massa nya och intressanta saker, som till exempel att det på 1800 -talet arbetade många fattiga flickor på något som hette tändsticksfabriken och att de gick ut i strejk.

Jag fick också veta att Sophie Blanchard blev den första professionella kvinnliga aeronauten. Alltså hon flög luftballong. Detta hände i Paris 1809.

Jag rekommenderar dessa tre av hela mitt hjärta, jag fullkomligt älskar dem!
På min blogg kan du se många fler bilder från böckerna =) Här har du tre helt underbar fenomenal bilderböcker som innehåller spännande och lagom långa berättelser om kvinnor som gjort skillnad under sitt liv. Illustrationerna är helt magiska, dem kan man prata om hur länge som helst. De är färgstarka, roliga och hur fina som helst.

Jag rekommenderar dessa tre av hela mitt hjärta, jag fullkomligt älskar dem! https://bokprataren.blogspot.com/2020/08/fenomenala-kvinnor-som-x-3-kate.html

Fantastisk, inspirerande & snyggt illustrerad!

Gullis lästips

2019-03-08

Bokserien Fantastiskt fenomenala kvinnor är fullspäckade med fenomenala kvinnor som förändrat världen. Dessa faktaböcker är fyllda med färgstarka och fantasifulla illustrationer som täcker bokuppslagen med humoristiska och häpnadsväckande bilder av varje enskild kvinna. Tillsammans med fascinerande och intressant fakta som är uppdelad i faktarutor där man kan läsa om kvinnornas specialområden.

Här samverkar både bilderna och texten på ett nytt och annorlunda sätt där språket är lättsamt humoristisk utan att tappa respekten för de porträtterade. Det är helt fenomenala bilderböcker som lär fånga ung och gammal då de är fyllda med enkel och lärorik fakta om det fantastiskt kvinnor som gjort skillnad och förändrat historien.

Det här är helt klart fenomenal bilderböckerna fylld av korta och spännande faktaberättelser som riktar sig till de yngre läsarna i åldrarna 6 - 9 år men som lär engagera både små och stora.

@barnbokstips

2018-12-02

Det har kommit flera böcker för barn och ungdomar senaste åren som porträtterar kvinnor som på olika sätt gjort stora saker men som inte fått stort utrymme i historieböcker, undervisning osv. Underbart att få läsa om alla dessa häftiga, coola, smarta, modiga, omtänksamma, tuffa, utforskande, banbrytande, intelligenta kvinnor! De två böckerna i ”Fantastiskt fenomenala kvinnor” är fantastiskt fina! Illustrationerna underbara! Kate Pankhurst är en brittisk barnboksförfattare och illustratör. Dessutom är hon ättling till Emmeline Pankhurst som gjorde en avgörande insats för kvinnors rösträtt i Storbritannien. Böckerna är översatta till 15 språk och sålt i över hundratusen exemplar bara i England. Så viktigt med förebilder att inspireras av och de här böckerna är fulla av förebilder! Äntligen får kvinnorna sin rätta plats i historien!🌟👌🏼📚
Fantastiskt fenomenala kvinnor som skapade historia
Fantastiskt fenomenala kvinnor som förändrade världen
Kate Pankhurst, Mima förlag

I denna bok så möter vi tretton olika kvinnor som krossat glastak och på många vis varit med att skapa det samhälle vi har idag.
Vi möter namn Rosa Parks, Marie Curie, Emmeline Pankhurst osv. Varje kvinna har var sitt uppslag som är rikt på lekfulla illustrationer med mycket färg. Vi introduceras också kort till deras områden. Eftersom bokens kvinnor kommer från många olika områden såsom författare, idrottare, politiska aktivister osv så får vi fakta om olika viktiga ämnen. Som t.ex kampen för kvinnlig rösträtt.

Sättet som författaren har skrivit boken uppskattar jag, man får flera gånger höra om hur kvinnorna på sin tid mötte motstånd men att de vägrade lyssna. De gick sina egna vägar och motbevisade skeptikerna. En riktig peppbok för barn som behöver kvinnliga förebilder med jävlar anamma.

Boken är också en lekfull introduktion till faktaböcker för barn i lågstadiet - utmärkt! Boken har lagom korta och roliga stycken för att boken inte ska bli torr och tråkig. Väldigt lätt att sprängs in för mycket fakta i faktaböcker för barn. Som då resulterar i att barnet tappar intresse då det blir för mycket. Men i denna bok så lyckas man göra en bra balans mellan lekfullhet och fakta.

En utmärkt tips på en bra julklapp för barn i åldrarna 6-9 år!