Fans

Strage, Fredrik

| 2005

"De flesta mnniskor r fans vid ngot tillflle i livet - om man med "fan" helt enkelt menar ngon som har ett starkt intresse. Den hr boken handlar i frsta hand om fans till popartister, beundrare som ibland utvecklar en lika stark relation till sina favoritstjrnor som till mnniskorna i sin omedelbara nrhet. De gr allt fr sina idoler, eftersom de vet att idolerna gjort allt fr dem, och reser grna ver halva jordklotet fr att visa sin krlek. Fans utspelar sig i grnslandet mellan besatthet, entusiasm och vrdnad. Rent geografiskt utspelar den sig ofta vid kravallstaket eller sammetsrep ? i vntan p en kram, en autograf eller i alla fall en skymt av stjrnan. Det r en bok om vilken funktion idoler fyller - hur de ger oss styrka, hopp och inspiration, men ocks om hur underhllningsindustrin sljer sina kndisar genom att skapa en illusion av intimitet.Fans r ett frsk...

Rasmusmatte .

2014-03-19

En mycket intressant bok om stalkers fans och besatthet. Fredrik Strage har verkligen gjort bra efterforskning. Boken knns seris

Lars Martinsson

2013-07-31

Mikrofonkt r mycket bttre! Vissa kapitel dock rena fulltrffar. Strage r bst i landet p det han gr.

Maria Larsson

2013-01-31

Med p semestern fljde journalisten Fredrik Strages bok "Fans" som lnge legat i "ska lsa"-hgen hemma. Den har ett r p nacken nu och jag hade frestllt mig den som en ganska rolig och lttsam underhllning - perfekt lsning p en semester med andra ord.

I sjlva verket skrmde den p vissa stllen vettet ur mig.

Strage inleder med ett ganska harmlst kapitel om fans till Michael Jackson. Denna bok r skriven innan Jacksons dd s hr fr vi istllet flja fansens lojalitet under den period d han stod anklagad fr vergrepp p barn (senare frikndes han p alla talspunkter).

Senare i boken fr vi ocks lsa om en helt underbar svensk man vars strsta idoler r Lill-Babs och Elvis samt tonrsflickor som svrmar fr en pojkgrupp. Ganska harmls och st beundran.

Men det r tv historier som skrmmer mig fullkomligt. Dels den som handlar om Evert Taubes stalker, dels den om Agneta Fltskogs.

Den kvinna som frfljde Taube och hans familj under flera r och hade - minst sagt - en annan verklighetsuppfattning n vi andra (hon led av paranoid schizofreni). Hon tnde eld p hans sommarhus och skrev till och med en bok ur "sin synvinkel" ("Sjsala brinner"). Efter Everts dd fortsatte hon att frflja sonen Sven-Bertil.

Man kan inte annat n att ifrgastta svenska lagar efter att ha lst denna historia. Visserligen har vl lagarna om stalkning p pappret blivit strngare de senaste ren men jag hpnar nd ver att besatthet kan g s lngt utan att ngon egentligen griper in p allvar.

Kapitlet om Agneta Fltskogs stalker skrmde mig ocks men av helt andra anledningar.

"Fans" r vlskriven och lsvrd. Strage har verkligen lagt ner gediget arbete bakom boken, kapitlen r lagom lnga och som lsare blir man aldrig uttrkad.

Och jag inser att mina tonrssvrmerier fr rockstjrnor som jag senare i vuxen lder sg tillbaka p som verdrivna faktiskt var helt normala i jmfrelse.

Maria Larsson

2013-01-14

Mycket intressant lsning. De flesta av de personer som Strage skickligt skildrar skrmmer dock vettet ur mig.

Annie Halje

2012-02-24

Tycker ju den r s himla bra och intressant. Nr journalistik r som bst!

Martin Josefsson

2009-11-30

Viva moz!

Johanna Falkered

2009-07-01

Hysteriska tonrsflcikor springer efter boybands, men fans r s mkt mer n s. Fr vissa r det ett liv. Strage hngermed fansen p deras stalking.

Johanna Falkered

2009-07-01