Fanny Hill : eller en glädjeflickas memoarer

Cleland, John

| 2017

När föräldrarna dör har Fanny Hill inget annat val än att söka lyckan i London där hon snart luras in i prostitution av en gammal kopplerska. Bakom dörrarna på Mrs Browns bordell påbörjas Fannys sexuella initiering - från ren oskuld till en kvinna med ivriga begär - och jakten efter den svällande vällusten, till det att hon finner den verkliga kärleken. John Clelands erotiska roman Fanny Hill är antagligen den mest skandalomsusade bok som publicerats i historisk tid och brukar vanligen kallas för den första pornografiska romanen. Med denna nyöversättning av KG Johansson och ett kraftfullt förord av Gabriella Håkansson ger vi både författaren och romanen den upprättelse de båda förtjänar.

2010-02-02

Läste den på svenska någon gång i tidiga tonår. Boken skrevs 1748, men publicerades i ocensurerat skick först 1963 (!!).

Carina Rydberg

2009-05-08

...och vill man ha så många synonymer som möjligt för ordet penis, så är den här romanen rena uppslagsverket. Den stod i mina föräldrars bokhylla i många år innan jag orkade slå upp första sidan, men jag blev inte besviken. Underbart töntsex med Fanny Hill som Lycklig Hora; majstängerna står i blom, liksom alla andra metaforer, orgasmerna tar aldrig slut och det gör inte garven heller. Luv it!