Fangirl

Rowell, Rainbow

| 2013

#1 New York Times bestselling author In Rainbow Rowell's Fangirl, Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan, but for Cath, being a fan is her life-and she's really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it's what got them through their mother leaving. Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere. Cath's sister has mostly grown away from fandom, but Cath can't let go. She doesn't want to. Now that they're going to college, Wren has told Cath she doesn't want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She's got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the...

sannareads

2019-12-04

"Lyckliga i alla sina dagar — eller bara tillsammans i alla sina dagar — är inte billigt. Det är typ det ädlaste, det modigaste som två människor kan sikta på."

"Fangirl" av Rainbow Rowell är en bok som alla pratar om och som de flesta har älskat. Därför bestämde jag mig i somras för att ta tag i att läsa boken, och köpte därmed den. Jag försökte att inte ha för höga förhoppningar om den, då det oftast leder till att jag hoppas för mycket. Så jag skulle påstå att jag började läsa boken med en ganska neutral känsla (kanske en aning hoppfull!).

Men tyvärr blev inte "Fangirl" en hitt för mig. Jag tyckte genom mestadels av boken om Cath då hon kändes väldigt jordnära och mänsklig, dock gjorde hon vissa val som jag inte riktigt förstod mig på. Att hon har psykisk ohälsa och att hennes pappa även har det är något som verkligen känns viktigt för mig, då det sällan är något som skrivs om i böcker. Så detta får "Fangirl" ett stort plus i kanten för.

Caths psykiska ohälsa beskrevs som om den fick henne att hålla sig borta från saker som var jobbiga , samtidigt klarade hon att göra sakerna hon var rädd för utan några vidare konsekvenser. Vilket iallafall inte för mig stämmer överens med psykisk ohälsa.

Jag tyckte om Levi men kände ibland att även han gjorde val som jag inte alls förstod mig på, vilket i och för sig är mänskligt. Men samtidigt gjorde detta det svårt för mig att komma närmare han som karaktär, och där med lära känna honom.

Reagan var en karaktär jag ville tycka om, och stundvis gjorde jag det. Men hennes attityd blev för mig mer störande och elak än rolig och vänskaplig. Samma sak gäller Wren. Genom 80% av boken tyckte jag bara hon var elak mot Cath och betedde sig mer som en liten lort en som en syster och vän. Oops.

Rowells skrivsätt är dock väldigt insvepande och detaljrikt. Jag tyckte verkligen om hur hon skrev och även fast jag inte blev bokens största fan så flög sidorna förbi, detta eftersom hennes ord verkligen fick mig att svepas med i berättelsen.

⭐️ "Fangirl" av Rainbow Rowell får av mig 3.5/5 stjärnor!

Ulrica jonsson

2019-08-08

Agnes

2019-01-13

Jag hade faktiskt lite svårt för den här boken. Den var trög och blev aldrig riktigt spännande. Gillade inte karaktärerna då de flesta var tråkiga. Gillade inte heller slutet.
Boken var skriven på ett roligt sätt då berättelsen om Cath blandas med hennes fanfiction och böckerna som hon skriver fanfiction om.
Jag tror att jag hade gillat boken mer om jag hade varit yngre och om jag hade haft mer likheter med Cath och hennes liv.

Tilde Johnsson

2018-06-11

Detta är en bok som passar bra för mysläsning och om man inte vill påverkas alldeles för mycket av en bok. Den är fin men också ganska tråkig. Det finns endast två karaktärer i den här boken som jag tycker om och då tycker jag inte ens om dom mycket. Den ena är Levi och honom tycker jag endast om för att han är snäll och ganska söt. Reagan tycker jag om för att hon är rolig och jag känner igen mig ganska mycket i henne. Resten av karaktärerna är tråkiga. Jag menar Cath, huvudpersonen, är ju hur tråkig som helst. Hon drar nästan inga skämt, låser in sig på sitt rum och är allmänt stel och tråkig och hon utvecklas aldrig från det. Nae, den här boken får en tvåa.

Malin H

2016-04-10

Gillade ambitionen med boken jättemycket! Fanfiction och dess funktion och status kombinerat med kärleksbekymmer, familjedramor och identitetskrisande. Kan identifiera mig med cath så mycket, och gillar hur relationen mellan pappa och tvillingarna gestaltas. Och levi, så klart! Mycket som är bra med andra ord, men kanske lite för långt och lite för mkt Simon Snow?

Wow. Jag avslutade den här boken så intensivt, med läsning från klockan 19 - 02.45 (en vardag!!) att den liksom finns kvar i mig än. Jag har gått hela dagen och varit lite mysigt självsäker, sådär i början-på-ett-nytt-underbart-förhållande-lycklig, och det tog ett tag innan jag förstod att det berodde på Levi! Levi finns helt enkelt kvar i mitt hjärta och det är vackert.

Jag var skeptisk till fan-fictiongrejen först. Störde mig på "boken i boken", dvs historien om Simon Snow och Baz och hur de hela tiden fick inleda kapitlen... innan jag helt plötsligt började ändra uppfattning och tycka att den historien var ganska levande den också? Det HADE kunnat vara ett helt dräpande inslag men jag tycker faktiskt att Rainbow Rowell gör det fantastiskt (efter att jag vant mig vid att det är en historia i historien): jag blir till och med sugen på att verkligen LÄSA alla dessa Simon Snow-böcker!

Huvudpersonen, Cath, är en ganska tråkig karaktär. Hon gillar att oroa sig, är lättsårad, och stänger in sig på rummet med sin dator och sitt skrivande dagarna i ända. Jag har svårt att ta till mig henne, och för mig är det de andra karaktärerna som är bokens räddning (och behållning): Caths rumskompis Reagan och hennes expojkvän Levi framförallt. Tillsammans väcker de något till liv inom Cath (och även inom mig, obviously), som till sist smälter mitt hjärta.