Fångad av hakkorset : nazist och soldat i Tredje riket

Manz, Bruno

| 2008

"Ett avslöjande dokument, gripande, till stora delar otäckt, samtidigt dramatiskt. Boken är ett självutlämnande vittnesmål om ett fruktansvärt och omänskligt system." Jönköpings-Posten Fångad av hakkorset är en stark självbiografisk berättelse om en tysk pojkes uppväxt i Nazityskland. Uppriktigt och självutlämnande berättar författaren Bruno Manz hur han redan som barn blev övertygad nazist, hur han fortsatte att vara det under hela andra världskriget och hur han först efter krigsslutet blev medveten om nazismens fasansfulla brott mot mänskligheten. Redan som elvaåring gick Bruno Manz med i Hitlerjugend, där nazistisk propaganda effektivt fostrade barnen in i Hitlerdyrkan, antisemitism och tron på den ariska rasens överlägsenhet. Trots att han stötte på kritiska röster behöll Manz sin övertygelse under hela kriget och tjänstgjorde hängivet i både Luftwaffe och Wehrmacht. Men...

Jonas Pettersson

2012-10-09

Bruno Manz är ingen mästerförfattare vad det gäller språket, men han har skrivit en oerhört viktig bok vad det gäller innehållet. Han förklarar på ett klart och tydligt sätt hur han drogs med i vågen av nazism före och under andra världskriget utan att försöka bortförklara sig. En viktig berättalse om en människa som blev förblindad av propagandan och får leva resten av sitt liv med konsekvenserna av de beslut han tog under sin barndom.

Erland Andersson

2012-03-21

Boken är skriven i en sådant "USA är bäst"-frenezi att man undrar om hans uppehållstillstånd hängde på boken.

Mats Blom

2011-06-04

1921 föddes Bruno Manz. Hans far, som var skadad från första världskriget, var en brinnande antisemit. 1933 gick Bruno med i Hitler-Jugend. Boken handlar om hans uppväxt och deltagande under andra världskriget och hur han gick från trogen nationalsocialist till vetskapen om att allt han trott på var en tragedi.

Boken i sig är inte särskilt stilistiskt välskriven, men det vägs upp av hans berättelse. Bruno Manz hade dock tjänat på att ha hjälp av en spökskrivare och/eller en hårdare lektör.

Det känns fel att säga att boken inte föll mig i smaken. Ämnet är viktigt och författaren är ärlig, men det känns som att läsa en uppsats.

Josefine Ejebjörk

2010-01-03

Boken är ärlig och berättande om hans tankar, men är dåligt skriven utan flyt.

kristina johansson

2009-08-17

En stark bok som väcker många känslor. Författaren skildrar sitt liv på ett så ärligt sätt som möjligt men det som berör mig mest är hur lätt vi låter oss manipuleras och hur viktigt det är att inte föllja hatets och avundsjukans väg. Läs den, du ångrar dig inte.

Nicke Dank

2009-06-18

Personligt och ärligt om ett dystert ämne.