Familjereceptet

Henry, Veronica

"Veronica Henry har skrivit en charmig feelgoodroman som på många sätt känns mycket typisk brittisk i positiv bemärkelse. Här ryms både kärlek och sorg, men oavsett vilka kriser karaktärerna tvingas hantera kan man alltid samlas och försöka lösa problemen över en kopp te eller kring en måltid." Johannas deckarhörna"Familjereceptet är en underbar, underbar roman!" BoktokigLaura Griffins hem håller på att förändras. Båda döttrarna har lämnat boet och tanken på huset på Lark Hill 11, utan allt spring, skratt och dofterna från AGA-spisen känns helt främmande för Laura. Men kanske kommer hon nu få tid för sig själv för en gångs skull, och även tid med maken Dom. Men när en hemlighet briserar i deras äktenskap rämnar Lauras värld. Förvirrad och nedslagen söker hon tröst i sitt viktigaste arv: sin mormors receptbox, skriven under andra världskriget. Genom recepten...

En härlig feelgoodroman om familjelivets goda och dåliga sidor. Den är brittisk på sätt att det dricks mycket te när saker och ting drabbar en, men har även en amerikansk känsla där familjen sätts högt samtidigt som hemmafrun ska förverkliga sina drömmar. Det som gör just denna bok intressant är hur Veronica Henry flätar samman dåtid och nutid genom huvudpersonen Laurras receptbox. Ett arv efter hennes mormor. Hon skapade den under de svåra tider som andra världskriget drog med sig. Du får följa mormormorderns bekymmer under krigsåren parallellt med när Lauras harmoniska liv ställs på ända. En feelgood med ett efterlängtat lyckligt slut. Betyg 4

Fin och trevlig roman.Kommer följa denna författare med andra böcker som kommer ut.

2019-05-29

Bladvändare. Lättläst, gripande och charmig.

2019-05-14

Redan från första sidan dras jag in i Lillys och Lauras berättelse. Det är en varm berättelse som fångar mitt hjärta. Även om karaktärerna stöter på motstånd på det personliga planet förmedlas ett hopp och en resa mot att hitta sig själv. De båda parallela historierna i nutid och år 1942 är intressanta och knyts ihop fint mot slutet. Jag gillade speciellt Kanga/Lilly, vilken stark och modig kvinna det är! Veronica lyckas skriva en oerhört mysig och charmig roman som är svår att lämna när boken är slut. Familjereceptet var min första bekantskap med Veronica Henrys författarskap, men det är en bok som ger mersmak. Jag vill genast läsa mer av författaren! Vilken tur att nästa bok släpps redan i juni, så väntan på att läsa mer härlig feelgood blir kort!

🎧 Sent igår kväll lyssnade jag ut #familjereceptet #veronicahenry 🎧
En delikat historia med familjerecept som en röd tråd. Jag gillade den här berättelsen. Den hoppade mellan andra världskriget och nutid. Intressanta personligheter och deras livsval. Lite "snabbt tillrättalagt" blev det mot slutet men helt ok. Jag hade visserligen hoppats på en mindre receptsamling i slutet... men icke 😜
Helt ok #läsupplevelse #boktips #ullasbokutmaning19 🎧🎧🎧 av 5

2019-04-08

Omslaget är magiskt. Och boken är väldigt bra, en av de bästa feel-good jag läst i år. Vänskap i krigstid blandas med familjeliv, och diverse problem och utveckling, i nutid. Starka kvinnor. Läs den!

Lollos Bokhörna

2019-03-24

Boken är lika bra som omslaget är vackert. En fascinerande historia spelas upp framför mig som vävs ihop av både nutid och tiden för andra världskriget. Boken är väldigt lätt att komma in i och det är definitivt en bladvändare! Jag har inte läst något av Veronica Henry förut, men jag är glad att det släpps två till böcker av henne inom en snar framtid. En varm, tänkvärd, sorglig, mysig och bra bok! Rekommenderas varmt!

villa-freja.se

2019-03-23

Jag kan inte annat än bli kär i första ögonkastet när jag ser omslaget till Familjereceptet. Det andas feelgood och ljuvligheter som både doftar och smakar genom boksidorna. En djupare bekantskap gör mig inte besviken. Boken har ett härligt driv och varvar nutid med krigsåren kring 1940.