Familjen

Lundh, Lotta

Del 1: Erik Ljung. En ung kvinnas försvinnande väcker stor oro i det lilla samhället Sunne. Kriminalkommissarie Erik Ljung ansvarar för utredningen och upptäcker snart en koppling mellan den saknade kvinnan och den undre världen. Har hon försvunnit frivilligt eller har hon utsatts för ett brott?  Det är med viss tvekan som Marie och Axel låter sin 15-åriga dotter Saga gå på den årliga dansen i folkparken. När Saga sedan inte kommer hem blir föräldrarnas värsta mardröm verklighet. Ljung befarar nu att samma gärningsman ligger bakom de båda försvinnandena och att fler unga kvinnor är i fara.

Melasbokhylla

2019-09-23

Välskriven och bra

ElinsBokhylla

2019-03-14

Familjen är en välskriven och spännande deckare, som har allt jag söker efter i en riktigt bra deckare. Jag tycker om att Lotta Lundh har skrivit en bok där brottet, offret och gärningsmannen har det absolut största fokuset. Jag kan ibland uppleva att en del författare, om det är en deckare med huvudkaraktär som polis, åklagare eller någon annan myndighetsperson, fokuserar alldeles för mycket på huvudkaraktärens privatliv. Vilket såklart är bra för då får man en bättre grund i hur karaktären fungerar och så vidare, men det kan även i många fall ta över lite för mycket och göra att man som läsare dras längre ifrån själva brottet som faktiskt är huvudhandlingen. Detta tyckte jag dock inte Lotta Lundh lyckades med, utan hon höll den röda tråden på brottet, offret, de anhöriga, brottsmannen och såklart lite på Erik Ljungs privatliv med men inte för mycket. Precis i lagom mängd!

Det var flera gånger som jag trodde att jag hade listat ut vem som var gärningsmannen men så spelade handlingen mig ett spratt och jag ändrade åsikt flera gånger, älskar sådana böcker som får en att riktigt tänka och ta del i handlingen och letandet!
Slutet på boken var väldigt oväntat, jag har ännu inte bestämt mig för om jag gillade slutet eller inte. Jag hade nog bara hoppats på ett lyckligt slut för alla men lycka kan vi alla inte alltid finna.. jag längtar redan till andra delen i Sunnepolisen Erik Ljung serien!

Evasbokhylla

2019-03-03

3+ En snabbläst och omskakande bok.

Helt okej 😃👍💜

Spännande, gripande & fängslande!

Maja Dukic

2019-01-20

📗 Dags för recension📗
Familjen av Lotta Lundh ———————————————
Detta är min första bok jag läser av Lotta Lundh.
Boken handlar om en ung kvinnas försvinnande och den desperata kampen mot klockan att hitta henne. När sedan en till flicka försvinner sätts den lilla samhället i skräck. Finns det koppling mellan de två försvinnanden, är det samma gärningsman som har tagit de, är det undre världen som är boven?
Familjen är en bok som har berört mig mycket och jag kommer att bära den med mig länge. Det är varje föräldrars mardröm att få vara med en sån svår sak som att ens barn försvinner. Jag har själv en flicka som är på väg mot puberteten och vuxna världen och det kan vara därför jag reagerade så starkt på boken.
Den är välskriven och spännande. Den är brutal och ärlig. Det finns en driv i boken som tvingar dig att läsa vidare. Man kan absulut inte gissa vem som är gärningsman i denna bok ända till slutet, så den är definitivt inte förutsägbar!
Läsvärd.
Det är den första delen av en tänkt serie om polisen Erik Ljung och hans kollegor vid Sunnepolisen.
Jag ser fram emot att läsa mer av Lotta Lundh.