Familjen

Johansson, Kjell

| 2017

"Familjen är stark, den skakar om och fångar direkt uppmärksamheten och skapar genom sin handling och sitt lysande språk en berättelse som ger romanen en självklar plats bland de verkligt viktiga berättelserna. Kjell Johansson visar ännu en gång att han tveklöst är en av våra största och främsta författare." Crister Enander, Gefle Dagblad " I Familjen berättar Kjell Johansson om en helt vanlig och därför alldeles unik familjs liv på Södermalm i Stockholm från andra världskriget och fram till i dag." Jonna Sima, Arbetaren " Kjell Johanssons tidsskildring är lysande, liksom hans fingertoppskänsla för hur snacket gick." Aase Berg, Dagens nyheter " Kjell Johansson är en författare med ett stort hjärta för de avsigkomna, undanskuffade eller olycksbarn som aldrig lyckades nå ända fram. Här finns en imponerande gråskala där både ondska, till och med illvilja samsas med hjärtevärme...

Torbjörn Nilsson

2022-04-20

Stark trea. Tycker bättre om denna än om "Dåligt folk".
Kanske för att den till största delen utspelas i en tid, som jag kände mig mer hemma i och som andades och innebar framsteg för de flesta.
Sen går det utför. Med tiden, med hälsan, med framtidstron.
Bäst gillar jag detta med den opålitlige berättaren, som gör att jag hela tiden är alert och frågande inför berättelsen.

A H

2021-04-09

Konstig bok med förvirrande slut.

2020-08-23

En stark berättelse ur en vanlig familjs liv. Språket skildrar tidsandan perfekt. Det känns som om man är med i handlingen. Reine Brynolfsson en av de allra bästa uppläsarna gör också boken rättvisa. Svag 4:a

Gunnel Lindström

2018-01-09

Övertygande tidsskildring av det fattiga Södermalm i mitten av 1900-talet. Första hälften av boken engagerade, medan den sista tredjedelen blev för destruktiv för min smak.

Solveig Andersson

2017-09-24

Briljant. Kjell Johansson är en av landets bästa proletärförfattare. Fem stjärnor!