Familjen Knyckertz och gipskattens förbannelse

Gustavsson, Per

| 2021

Efter att ha råkat slå sönder en egyptisk gipskatt i en antikaffär drabbas Kriminellen och Ture Knyckertz av en uråldrig förbannelse. Den annars så tjuvaktiga Kriminellen blir långsamt allt hederligare, medan Ture, som inte kan sno en knappnål utan att få dåligt samvete, blir alltmer förhärdad. Mamma Fia känner igen tecknen och förklarar att barnen har dragit på sig samma förbannelse som drabbade Fias förfader, Palle Knyckertz, för hundra år sen. För att återställa ordningen och bryta förtrollningen måste familjen Knyckertz lösa gipskattens gåta.Femte delen i barnens nya favoritserie, en generöst illustrerad kapitelbok i färg för lågstadiebarnen. Nr 1 på Dagens Nyheters kritikerlista över bästa barn- och ungdomsböcker just nu! "Oemot­ståndligt roligt och fartfyllt"."Sagt om boken: Här är det aldrig svårt att heja på bovarna. Det här är helt enkelt barnlitteraturens Jönssonliga...

4A Väskolan

2021-12-15

KÖTTBULLAR KÖTTBULLAR vad mer skulle du vilja ha köp KÖTTBULLAR endast 109 och 90 vi hjälper dig med att bli råna.....rik hehe....KÖP KÖTTBULLAR hehe...................KÖTTBULLA.......SLÄPP MIN KeBAb.

4A Väskolan

2021-12-15

Den var rätt så bra!

Det var kul att höra när Ture var ond.

Språkskolan4

2021-11-24

Väldigt spännande och bra. Jag tycker om böcker som handlar om mysterier.

Det är en rolig bok som är lätt att läsa. Det är många roliga namn. Den här boken passar jättebra som högläsning, men där är många bilder att visa. Läs den!

Philip 8 år:
Familjen Knyckertz är roligt att läsa och Gipskattens förbannelse är rolig för att barnen har fått ombytta roller. Det är roligt att Ture nu är kriminell men att hans syster Kriminellen nu inte är kriminell. Det är roliga namn och det är roliga illustrationer. Jag tycker ni ska läsa boken.

Gustav 11 år:
Jag håller med att serien är rolig. Bilderna är fina och det är roliga namn på personerna i böckerna.
Den går snabbt att läsa men det är ganska mycket text. Jag skulle säga att det är en blandning mellan en kapitelbok och en bilderbok.

AC (mamma):
Familjen Knyckertz är en fantastisk barnbokserie och böckerna går att läsa fristående men vi rekommenderar er varmt att läsa dem i ordning.

Familjen Knyckertz är en rolig serie och det är verkligen högläsning när den är som bäst.

Vi skrattar gott och boken bjuder in till dialog då det sker en del tokigheter. Det är lite spännande och det känns tokigt att det är ombytta roller i denna bok.

Vi älskar upplägget på denna serie och illustrationerna och språket passar perfekt med varandra. Ett intelligent upplägg av böcker.

Läs serien om ni inte gjort det!