Familjen Bridgerton: En annorlunda allians

Quinn, Julia

Jane Austen möter Bridget Jones i internationell bästsäljare. Daphne Bridgerton är både smart och vacker ? ändå blir hon bara uppvaktad av män hon inte vill ha. Men när broderns bästa vän, Simon Basset, kommer till London förändras allt. Tillsammans kommer de på en elegant plan - en fejkad förlovning dem emellan kan göra rätt typ av friare intresserade av Daphne, och hålla alla äktenskapstokiga societetsmödrar borta från Simon.Men mitt i alla baler, promenader och båtturer, är det svårt att hålla reda på vad som är en bluff och inte. Och att hålla sina egna känslor i schack, visar det sig.Åtta syskon, med förnamn i alfabetisk ordning. Första delen i serien om Familjen Bridgerton i 1800-talets England.

Anna Blomgren

2023-02-13

Så bra serie :)

2022-08-14

Jag får då och då lite obehagskänsla på grund av männens syn på fina och mindre fina kvinnor. Men jag känner mig engagerad och nyfiken berättelsen igenom.

sannareads

2022-03-10

Jag älskade 70% av denna boken, tills Daphne gjorde något otroligt korkat som verkligen inte kändes som henne. Berättelsen kunde rört sig framåt på ett bättre sätt och karaktärerna kunde ha utvecklats utan denna plot. Jag tror inte jag är ensam om att tycka att boken hade varit bättre utan denna del, pågrund av en händelse gick denna bok från en fem-stjärna till en 3-stjärna enligt mig.

Nu till det positiva!

Jag älskade Quinns sätt att skriva, berättelsen och karaktärerna! Daphne och Simons kemi var verkligen tydlig och att de blev säkrare i sig själva och som ett par var verkligen vackert att läsa.

Jag ser fram emot att läsa andra delen i serien!

⭐️ ”En annorlunda allians” får 3/5 stjärnor från mig.

Jennie

2021-10-31

Jag köpte böckerna efter att ha sett serien, och måste säga att tyvärr, här är en av de få tillfällena när serien slår böckerna med hästlängder! Inget av det jag älskade med serien finns med i böckerna. Känslan är helt annorlunda, karaktärerna känns inte ens som att de är samma personer och raka motsatsen till andra recensenter så tycker jag att det verkligen inte att det kommer fram att man skrivit böckerna i 1800-tals estetik men med ett modernare tänk. Det är betydligt mycket mer ruter i kvinnorna i serien än i böckerna där man försöker, men kvinnorna framstår mest som svaga och ursäktar männen för allt. Och männen ska vi inte ens tala om. Det är lite för mycket "jag äger dig för du är min fru" för min smak.

Maria Jönsson

2021-03-13

En bok skriven på 2000-talet där författaren utan att skämmas låter den utspela sig i början av 1800-talet. Detta trots att den är i form av en romantisk komedi från 1990-talet. Avkopplande men inte mer. Kommer inte läsa fler i serien men kolla in TV-serien på Netflix. Vet inte om det blir lite löjligt eller om det bara är för att jag inte brukar läsa denna typ av böcker.

Katarina Strid

2020-12-02

Trevlig, underhållande, lättläst och rolig. Gillar i slaget av humor som kanske inte är så vanligt i denna typ av berättelse, gör att personerna är lätt att tycka om. Det är också romantik och passion, som det ska i romance. Jag vill fortsätta läsa serien.

Det här är den första delen i bokserien om familjen Bridgerton. Den är romantisk, rolig, spännande och helt enastående! Har varit väldigt skeptiskt till den här sortens böcker men efter att så många har gett den så bra betyg så kunde jag inte hålla händerna i styr på biblioteket. Ni måste läsa den om ni inte gjort det redan! Delar i den liknar lite från Askungens saga

Idas Recensioner

2020-07-13

Jag är glad att jag bestämde mig för att läsa denna boken, för jag är helt fast. Familjen Bridgerton: En annorlunda allians är första boken av 8 i Familjen Bridgerton serien, och det är en fantastisk start på familjedramat. Genom passion och humor har Julia Quinn skapat en romance i precis min smak. Jag fastnade för alla underbara, genuina karaktärer och jag fastnade speciellt för hur berättelsen förs framåt – för det finns nämligen något spännande och intressant i varenda kapitel.

Humorn hos karaktärerna är helt underbar, och jag fick mig ett par goda skratt under läsningens gång. Dessutom bjuder En annorlunda allians på en fin introduktion till alla karaktärer (det finns många, men jag kommer ihåg varenda en!). Ibland är det svårt att memorera alla personer i en bok, men det var inget problem här. Jag kan inte göra annat än rekommendera denna till er. För vare sig om ni gillar historisk romance eller är helt ny i genren, så kommer ni älska denna boken. Varmt, varmt tips!

Serien om familjen Bridgerton är en serie jag både sett och hört mycket om på sociala medier, så mina förväntningar var ganska höga. Det här är första delen om familjen som består av åtta syskon och som är döpta i bokstavsordning från A till H och som utspelar på 1800-talet i England. I den här boken ligger mycket fokus på Daphne och att hon ska uppvaktas och hitta sin blivande man. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till denna bokserie, boken får betyg fyra av mig men egentligen är jag inte så superimponerad av boken, men jag kan heller inte sluta läsa och gilla den. Den är lättläst, förutsägbar, ingen djupare handling och den påminner mig mycket om de historiska kärleksromaner jag läste under min tonårstid och jag får många flashbacks till alla Harlequin böcker som jag plöjde igenom. Vill man ha en verklighetsflykt och något lättläst med lite drama och romantik så är den perfekt.

villa-freja.se

2020-04-26

Jag är glad över att jag snubblade över den här historiska, romantiska romanen, del 1 i en hel serie tjocka böcker. Njutbar läsning.

Bettan_bokprataren

2020-01-26

En serie jag hör mycket gott om och hade enorma förväntningar på. Men vilken besvikelse! Knappt så jag tycker att boken är ok och det blev absolut inte den där wow känslan jag hade hoppats på. Starten på historien tyckte jag var lite lång och segdragen men sedan när den drog igång så flöt språket på. Du får en bok som är i sann Harlequin anda, intensiva känslor, många missförstånd, massor av romantik, sex och vänskap.

Alltså romance på hög nivå ett lättsamt och underhållande kostymdrama men handlingen är enligt mig lite väl tunn.

Underbar, gripande & fängslande!

Malin R

2019-09-23

Simon, hertigen av Hastings, har bestämt sig för att aldrig gifta sig och få en arvinge, utan låta titeln dö ut med honom. Detta som hämnd mot hans (döde) far, som ansåg honom vara en idiot bara för att han stammade. Daphne, miss Bridgerton (nummer fyra i en syskonskara om åtta), gör säsong i sociteten i förhoppning att hitta en make. Tyvärr verkar alla män anse att hon är bättre som vän än hustru.
För att komma undan alla äktenskapsintresserade unga damer - och öka intresset för Daphne som hustrumaterial - föreslår Simon att de ska låtsas vara ett par för att sedan göra slut så de kan fortsätta med sina planerade liv var för sig efter säsongen.
Men kärleken kan inte styras...
***
Jag började läsa den här som lunchbok i våras - innan jag visste att den kommer på svenska och som serie på Netflix. 🤗
Det är en kärleksroman som gav trevliga flashbacks till tonåren - då jag köpte (och väl hemma, läste) mängder av sådana i en begagnade-böcker-affär i stan. Jag föredrog böckerna med hjältinnor som vår lite tuffare och inte svimmade eller fick talsvårigheter när något hände - och Daphne är en sådan tuff tjej. 🙂 Jag kommer definitivt att läsa böckerna om de övriga sju syskonen Bridgerton.

Jeanette Myhr

2019-09-21

Jag fastnade fort och väntar spänt på nästa del också. En bok som innehållet allt!

2019-09-02

Jag fastnade i boken och gillade den skarpt. Boken är den första delen i en serie om familjen Bridgerton i 1800-talets England. Denna del handlar om Daphne som är både snart och vacker men blir bara uppvaktad av män hon inte vill ha. Men när hennes brors bästa vän, Hertig Simon Basset kommer till London förändras allt!

Det här är romance! Mina tankar går lite till bokserien om historiska romaner från Harlequin som jag prenumererade på och älskade att läsa som tonåring.

Det är stora känslor, missförstånd, kärlek, vänskap och mycket mer. Det är en bra story och jag tycker att författarna språk flyter på bra. Lite lång inledning kanske innan handlingen drar igång på riktigt. Men sen händer det mycket saker istället. ”En annorlunda allians” är en bra och färgstark bok. Det är en bok som fångade mig och får mig att längta efter nästa del. Den vill jag definitivt läsa!

Emma Kindholm

2013-01-28

Gillar verkligen denna serien. Lättläst och bra handling.