Falskmyntarna

Gide, André

| 2006

1947 års nobelpristagare i litteratur, André Gide (1869-1951), förnyade med Falskmyntarna (1925, på svenska 1932) den moderna franska romanen. Boken är ett av den franska 1900-talslitteraturens centrala verk, en kritik av dåtidens litterära, ideella och sociala falskmynteri som inte förlorat sin aktualitet i idé- och samhällsdebatten. Romanen har kallats »världslitteraturens första anti-roman» eftersom författaren bryter sönder den gängse litterära formen och skapar en roman i romanen. Därigenom får personerna en dubbelbelysning som är eggande och mångtydig och tjänar att göra dem ännu mer levande. Pressröster: "Äntligen i nyutgåva, en av 1900-talets mest inflytelserika romaner, Falskmyntarna (1925), "metaromanens" moder." Mats Gellerfelt, "Bäst just nu - veckans val" i Svenska Dagbladet den 12/5 2006

Jouni Gustafsson

2016-12-02

Ovanlig berätttarteknik och mycket välskrivet. överraskande utveckling av intrigen.

Sara Gren

2016-01-10

Annorlunda roman, intressanta karaktärer, oväntade tragedier. Inspirerande meta-roman!

Victoire Marcel

2015-03-01

Älskade, älskade, älskade, älskade. Den här boken betyder så otroligt mycket för mig. Dels är det den bok jag hade valt om jag blivit tvungen att säga en, och bara en, favoritbok, dels är det den som fick mig att upptäcka André Gide. Mannen i mitt liv sedan fem år tillbaka.

Tobbe Fransson

2013-11-18

Kanske inte helt politiskt korrekt idag att skriva om "en gräslig neger", annars var slutet för mig helt otippat.

Petter Skoglund

2011-04-12

Finns på originalspråk för 15 kronor på Myrorna, Götgatan. För att hedra författarskapet borde någon gå dit, plädera sin vurm för poesi, vifta med vad som kan, men inte måste, vara en dagbok och sedan försöka köpa boken för tre guldiga chokladpengar. Boken är visserligen värd så mycket, men ironin skulle nog vara bortslösad på expediten. Dessutom fick karln Nobelpris. Hoppas han erhöll en chokladmedalj.

Adrien Combier Hogg

2010-04-11

Nej, F föll mig inte riktigt i smaken... Kanske var jag för ofokuserad för att verkligen göra boken rättvisa, men jag tyckte generellt att historien inte var särskilt fängslande. F är välskriven och har säkert en (för perioden) banbrytande disposition - men jag lyckas inte riktigt se storheten.