Fallvatten

Niemi, Mikael

| 2012

Ett intensivt regnande har plågat nordligaste Norrland hela hösten. Det är här, i Lule älv, mot den norska gränsen, som kraftverkens enorma vattenmagasin ligger på rad.En dag händer det ofattbara plötsligt reser sig en grå vägg, det är dammarna som till slut brister, enorma krafter släpps lösa och en flodvåg som inte borde finnas sveper undan allt i sin väg. Bland de som drabbas finns den urbane samen som kör sport-Saaben för sitt liv samtidigt som tsunamin växer i backspegeln. Här är den självmordsbenägne helikopterpiloten som söker döden mot berget men kommer att flyga ikapp med fallvattnet, hans gravida dotter och den förlupna hustrun, här finns den utbrända lärarinnan och kraftverksarbetaren som äntligen får chansen att visa fruntimren vem som faktiskt är starkast.Deras öden flätas samman i den desperata kampen mot katastrofen.Längs sin väg mot havet kommer vattenväggen inte bara att...

2018-01-26

Väldigt spännande och skriven på ett sätt som gör att det känns som att jag är med om att fly från en tsunami - i Norrland. Mycket spännande idé. Berättelsen är rå, skitig och tung. Människorna tänker sällan på något annat än sig själva och eventuellt sin familj. Många är så fruktansvärt brutala i det. Så lite tung läsning samtidigt som det också fanns ett flyt i språket och kapitelindelningen.

2017-04-08

Jag helt enkelt bara älskar katastroffilmer, men jag tror aldrig att jag har läst en katastrofbok och dessutom en svensk sådan. Därför blev jag ju alldeles eld och lågor när Fallvatten släpptes. Av någon anledning blev denna tunna, snabblästa bok stående oläst i hyllan. Tills nu. Läs mer på min blogg

Vickan 82

2015-11-19

Nej, det här var inte min grej.han kan skriva i och för sig men blandningen mellan katastrofskildring och skruvade karaktärer funkade inte för mig. Den grova humorn kändes bara äcklig och väckte avsmak. tog mig bara igenom den då vi läser den i vår bokcirkel.

Anna Hedenstedt

2015-04-22

Mina två mest frekvent förekommande mardrömmar är 1.) flodvågor och 2.) att sitta fast i bil under vatten. Detta är då inte en lämplig bok.

Lotta Karlsson

2015-03-08

Gillade inte populärmusik från Vittula särskilt, men denna var riktigt bra, och helt rätt bok att läsa i bussen på väg till Ritsem :)

Hanna Dahlberg

2015-01-27

En hisnande färd i en uppslukande älvhistoria. Mikael Niemi berättar förskräckligt och fantastiskt och jag blir omskakad och utmattad i forsens framfart.

Den får en trea, kanske en svag fyra. Jag gillar upplägget och visst är den i viss mån spännande. Men den griper inte tag i mig riktigt. Och jag hade velat ha en längre uppbyggnad - den första upptäckten när den översta dammen började ge efter. Slutligen hade jag också velat vet mer om hur det gick. Nu är jag inte ens säker på vilka som överlevde eller ej. Läge för en uppföljare kanske?

Karolina A

2014-12-11

Började lovande, men eftersom blev jag mer och mer besviken. Upplevde att det blev för uppsplittrat för att jag skulle fastna i historien

Hanna Dahlberg

2014-11-04

Läs! Niemi är en fantastisk berättare och jag är helt slut och omtumlad efter att ha kastats runt av älven och de olika karaktärernas öden.

Hans Olsson

2014-10-12

Det regnar. Mycket. En damm i Luleälven brister och en tsunami rusar fram och sveper med sig allting i dess väg. Det är en katastrofroman, och i mitt tycke en riktigt bra sådan. Här finns inga hjältar, utan bara personer som på olika sätt och villkor försöker undkomma vattnet. Den historia som berörde mig mest är den om Barney. Barney ser på livet på ett lite annorlunda sätt. Han är fast längst upp på den raserade dammen, tillsammans med två tjejer från storstaden. När den ena vill låna hans telefon för att slå larm uppstår konflikt och telefonen försvinner. Det är inte bra och givetvis ska Barney ha ersättning. Det är obehagligt och skildras... Ja, det skildras. En annan scen som fastnar hos mig är trafikstockningen när hotet börjar bli påtagligt. Ibland har jag svårt att tänka mig hur mycket bilar det kan vara, men fastnar man på motorvägen någonstans så vet man att det inte tar mycket för att det ska bli stopp. Boken handlar främst om att människan inte är stor mot naturen. Den påminner lite om PC Jersilds "Efter floden", fast ändå inte riktigt. Vill man kan man kanske se den som en dystopisk händelse (om än i "liten" skala) och hur människor reagerar på ett trovärdigt sätt i en extrem situation. Niemi bygger några karaktärer riktigt bra, Barney till exempel. Andra bryr jag mig inte om nämnvärt, men det känns ändå äkta, vilket är skönt, då det nu för tiden ska vara så svulstigt och tillgjort i många liknande berättelser, om man jämför med filmer med liknande tema. Rekommenderas. Läs fler recensioner av mig här: http://hansolsson.net/blogg.html

Tomas Karlsson

2014-08-18

Pendlar mellan en stark trea eller ljummen fyra.
Mycket mer än en naturkatastrof, lika mycket om människans mörkaste sidor, som manas fram vid sidan om ett pågående kaos.

Erica Lirsjö

2014-04-05

Fartfylld, lättläst och lagom urflippad precis som jag hade förväntat mig av Niemi. Läsvärd!

Oskar Henriksson

2014-03-21

Oj vilken sunkig bok. En damm brister vilket leder till en enorm katastrof...men det enda boken handlar om är ett antal otroligt krystade och utflippade människoöden. Föfattaren missllyckas med det mesta, han bygger inte upp spänningen i början, han förstör själva händelseförloppet med dessa utflippade människoöden och något klimax i slutet existerar knappt. Den får trots allt två stjärnor därför att det är modigt att ge sig på att göra en svensk katastrofroman.

Ella Johansson

2014-03-08

Underbart spännande och tusen gånger mer spännande än en deckare! Läs!

emmakicki

2014-01-10

Kanske var det för att det var en ljudbok men det var för mycket ingående beskrivningar. Jag ville gilla men det var för rörigt med alla personer det handlade om och ja, det tog väldigt lång tid innan jag lyssnade klart!

Johan Bäckius

2013-12-15

Bra, men slutet kom tidigt. Lovande start som byggde upp förväntningar men andra delen kunde varit bättre. Lite väl våldsam. Okej och ger eftertänksamhet.

Mona Hedestig

2013-11-02

Kul!

Malena Palmquist

2013-09-28

En nagelbitare som är ngt för lång för sitt eget bästa. Mikael burnus efterord ger perspektiv på berättelsen.

David H

2013-08-30

Skrämmande och spännande. Den håller hela vägen. Niemi lyckas bra med att skildra både flodvågen, naturen och människorna.

Marc Moore

2013-05-17

En orgie i traumamedicin, blir lite överdriven och farsartad efter ett tag.
Intressant tema dock.

Lotta Norén

2013-04-21

Började bra, men blev sedan bara seg och långdragen. Dessutom personbeskrivningar som inte kändes äkta. Eller tänker och fungerar människor så?

Karin Ljung

2013-03-19

Det bästa jag läst på länge! Vemodig, närvarande och extremt gripande om vad som händer med människan under rädsla. Ofattbar men inte osannolik...Läs! Läs! Läs!

Mycket bra och spännande från första början. Slutet är dock lite rumphugget vilket gör att jag motvilligt sätter en 4:a istället för en 5:a. Mikael Niemis egen uppläsning är briljant!

Ethel Åslund

2013-01-29

Jag hade inga förväntningar på den här boken. Katastrofskildringar är inte min grej, och sist jag försökte läsa en bok av Niemi kom jag inte så långt. Men jag fängslades, även om det är en ruggig bok, med obehagliga skildringar av krosskador och kramper, och ett par människor jag är tacksam att slippa möta. Sedan började jag fundera över vår beredskap för att katastrofer kan inträffa - jag minns fortfarande när jag väcktes av flyglarm, tänkte "flyglarm? Är det krig?" Och vände mig och somnade om. Så den här boken kommer nog att stanna kvar i huvudet ett tag. Gillade det mesta av slutet

Heléne Nilsson

2013-01-12

En riktig bladvändare men slutet blir något av ett magplask. Man vill veta mer om huvudpersonerna efter den dramatiska händelsen, känns som om han fick för lite tid att knyta ihop trådarna på slutet.

Jenny Jansson

2013-01-11

Seg bok väldigt många personer inblandade. Inte speciellt verklighetstrogen om man tänker Sverige.

Originell, spännande, tragisk, komisk. Det bästa på länge.

Malin Lundh

2012-12-18

Hade förväntat mig mycket mer.

Elin Rickmarker

2012-12-11

Stor besvikelse eftersom jag hörde författaren berätta om boken på Bokdagen i GBG, den verkade jättebra. Man väntar hela tiden på att något ska hända men det enda som händer är vatten som forsar fram...

Kim M. Kimselius

2012-12-11

Den här boken grep tag direkt och förde mig framåt i ett rasande tempo. Jag fick följa flera personers öde, minuterna innan vågen drar med dem och hur de kämpar mot vattenmassorna. Först älskade jag boken och ville bara läsa, läsa, läsa, men sedan hände det något. Läs mer här: http://kim-m-kimselius.blogspot.se/2012/11/boktips-fallvatten-av-mikael-niemi.html

Tommy -

2012-12-04

Bra roman och annorlunda för att komma från Herr Niemi. Spännande!

Kerstin Eknert

2012-11-27

Ett verkligt bottennapp! Helt osannolika personerskildringar. Tråkig. Elaka onda människor, så agerar inte folk i krissituationer tror jag. Inte värd tiden det tar att läsa den.

Tycker inte lika mycket om boken som så många andra gör, själva historien var lite enahanda och hade kunnat utvecklas oändligt mycket mer, men boken var ändå ok.

Anna Nyman

2012-11-08

Niemi skriver en skröna med den äran. Men det griper inte tag riktigt, om det nu är menat att göra det.

Catta Cat On Hat

2012-10-29

Spänning, komik, hög puls

Jakob Nylin

2012-10-21

Ett väldigt fysiskt drama. Det är spännande och underhållande, men personporträtten känns ibland lite ytliga.

Erik Eriksson

2012-10-18

En spännande bok med psykologiska vinklingar. Kommer säkert att bli film! Niemi är ett stilistiskt proffs som med några få ord beskriver skeenden som blir väldigt levande!

Jenny Hjärtberg

2012-10-16

Vilken historia! Läste med hög puls och kunde inte släppa boken. Det får bli högsta betyg på den!

För otäck för mig egentligen, men det är ju Mikael Niemi. Och jag är ju från Tornedalen.

Jag älskar katastrof-filmer, typ Dantes Peak och liknade. Därför kändes denna bok som ett läs-måste för mig. Jag är dock lite kluven, storyn är superbra, spännande med ett driv som gör att du måste läsa vidare. MEN beter verkligen människor sig så i en krissituation, tycker en del är lite väl råa. Det som också drar ner betyget lite är dessa beskrivning om ben som krossas, blodiga käkar och ögon. Lite för äckligt för min smak

Christer Fasth

2012-10-02

Vilken fantastisk naturskildring och vilken bra thriller-idé!
Betyget dras ned av riktigt dåliga människoskildringar.

Katarina Lundström

2012-10-02

Vilket tempo, från början till slut. Det kändes som om jag var tvungen att läsa ännu fortare än jag gör, så att jag inte skulle drunkna!

Elisabeth E

2012-09-26

Så bra! Trodde att den skulle kännas överdriven men nä. Började läsa den igår och har verkligen sträckläst den. Niemi imponerar stort! En av de bästa böcker jag har läst i år.

2012-09-26

Denna bok var spännande & allt skedde i ett rasande tempo.
Jag gillade det jag läste & jag kan varmt rekommendera denna bok. =)

Hanna Bragberg

2012-09-25

Riktigt bra! Gillar katastrof'-historier och den här fyllde många av mina kriterier!

Som Lulebo vet jag var jag ska om Sourvadammen brister, och det är inte Boden. Så varför är halva stan på väg dit? Den lilla detaljen förstörde hela boken för mig.

Liza Bolin

2012-09-20

niemi har en förmåga att gå in i varje karaktär och verkligen förstå dem, trots att det inte direkt är människans ljusaste sida som framkommer i katastrofen. hänsynslöst och utan urskiljning vräker vattnet över hänsynslösa, urskiljningslösa människor. mycket bra, men jag tyckte det var för lite död. fast det tycker jag ju alltid.

2012-09-17

Spännande, vill bara fortsätta läsa, veta hur det ska gå för de olika människorna.

Jenny Eriksson

2012-09-01

Här kan ni läsa min recension av boken: http://jenny.jennytranslation.com/2012/09/01/fallvatten-av-mikael-niemi/

2012-08-29

En helt fantastisk roman! Jag kunde inte lägga den ifrån mig, utan jag ville bara läsa, läsa, läsa vidare, för att få veta hur det skulle gå för personerna. Men samtidigt så ville jag att boken skulle vara länge, länge. Och den var den tyvärr inte, för det enda jag skulle kunna klaga på boken, det var att den kunde gärna ha fått vara längre.

Jag levde mig verkligen in i boken, och lämpligt nog så ösregnade det utanför mina fönster när jag läste den. Jag kände verkligen skräcken hos karaktärerna. Och man tänkte ju onekligen på tsunamin i Thailand.

Boken kändes mycket verklig. För det låter ju inte otroligt att det faktiskt skulle kunna hända…

Läs boken! Ni kommer att få en fantastisk läsupplevelse! Mikael Niemi skriver på ett underbart sätt! Har faktiskt bara läst en enda bok av honom tidigare, och det var “Populärmusik i Vittula”. Och den minns jag att jag tyckte om. Ska nog ta och kolla upp fler böcker som han har skrivit.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Ing-Marie Haglund

2012-08-27

En fullt realistisk beskrivning av scenariot "om Sourvadammen brister" och de 30 h det tar innan vattenpelaren når Luleå...