Fallna änglars stad

Clare, Cassandra

| 2016

Dyk in i The Mortal Instruments-världen och New Yorks mörka sida, där vampyrer, skuggjägare, varulvar och demoner rör sig i skydd av skuggorna om natten. Kriget är över och 16-åriga Clary Fray är tillbaka i New York. Allt verkar för en gångs skull vara precis som det ska; det är fred, Clary tränar på sin unika förmåga för att bli en skuggjägare och, framför allt, hon och Jace kan äntligen vara tillsammans! Men ingenting varar för evigt. Någon har börjat mörda skuggjägare, och Clary finner sig snart indragen i en kedja händelser som kan göra att hon förlorar alla hon någonsin älskat. Till och med Jace.

My.loved.books

2021-05-11

"Fallna änglars stad" är även den en bladvändare som övriga böcker i serien! Spännande, läskigt obehaglig men samtidigt alldeles underbar!

Detta är den fjärde boken i serien "The Mortal Instruments Shadowhunters".

I den här boken får vi stifta närmare bekantskap med dagljusaren Simon; Clarys lite mer ovanliga killkompis. Han har det allt annat än lätt mycket på grund av Clary själv; även om han aldrig skulle skylla något av allt som händer honom på henne. Vi får även träffa på en ny bekantskap i och med Simons nya lägenhetskompis Kyle.

Clary och Jace har det inte heller så lätt; Jace har det något värre i och med händelsen i föregående bok. Det stundade bröllopet mellan mamma Joyce och Luke närmare sig alltmer. Men oron som Clary känner för känslorna mellan hennes mamma och Jace får henne att känna sig osäker och orolig.

Magnus och Alec har även dem det kämpigt med förhållandet. Att ha ett förhållande med en som är 18 när man själv är 800 år gör ens historia och erfarenheter något mer massiv och problematisk visar det sig... Samtidigt dyker det upp någon som sätter käppar i hjulet för de lyckliga tu...

Men den stora frågan är vem det är som har ihjäl de skuggjägare som hittas mördade på New Yorks gator. Men inte bara vem utan varför?

En bladvändare som gör att det är Väldigt svårt att göra något annat än att just läsa!

Ser framemot nästa bok som redan finns i min bokhylla och bara väntar på att få bli läst!

2017-10-16

Inte riktigt lika bra som övriga böcker, kanske för att jag tycker att det är roligare att läsa om Clary och Jace som huvudkaraktärer och Simon som biroll. I den här boken var det mer omvända roller. Jag tycker också att det fanns en annan hopplöshet i den här historien, som präglade de flesta av karaktärerna. Det gjorde att jag inte fann boken lika spännande och svår att lägga ifrån mig som de tidigare böckerna. Men ändå. Den har fortfarande det där lilla extra som gör att den förtjänar ett högt betyg - om än inte en femma.

Ida Andersson

2014-02-19

Precis som med de andra böckerna gillar jag att berättelsen bara fortsätter utan något hopp i tiden. Böckerna utspelar sig under ganska kort tid men trots uppåt 500 per bok blir det inte långtråkigt.

Sanna Holm

2011-04-26

Fjärde boken i serien som vara planerad att bli tre. Har väntat på den här boken i mer än ett år - mina förväntningar har varit jätte höga på den här boken. Blev inte besviken!

Clary & Jace, Alec & Magnus, Simon, Maia & Isabelle?
Även om kärleken inte fungerar för Simon så gör de då det för de andra. De är nu sex veckor sedan kriget rasade och alla håller fortfarande på att repa sig. Allt verkar äntligen fungera. Eller? Simon blir indragen i vampyr politik som han inte vill ha något med att göra då Magnus gamla vampyr flickvän Camille dyker upp. Sedan är det Jace, varför börjar han dra sig undan från Clary? Allt får ett hemskt svar och vännerna dras åter igen in i en dödshotande situation

Boken var mycket bättre än jag trott. Innan boken kom ut stod det att de mest skulle vara ur Simons synvinkel. Vilket inte skulle ha gjort mig något. Istället finner jag dock att de är väldigt jämt uppdelat mellan alla karaktärer. Tummen upp! Åter igen är boken full med heta och passionerade senare och skämt, skämt och åter skämt. Kan inte få nog av Cassandras ord. Jag skrattar och gråter om vart annat. Underbar fortsättning på en fantastisk serie, längtar tills 5an kommer 2012!

Sanna Holm

2011-04-25

Den var lika bra som de förra böckerna :')