Fallet Vincent Franke

Han heter Vincent Franke, är en vilsen morfinist och i hans lägenhet hamnar en dag en ung kvinna. Hon kallar sig Maria, och allt han får veta är att han måste hålla henne inlåst. Vincent vet hur den undre världen fungerar, han kan spelreglerna. Att falla för Maria skulle vara förödande. Och när hon plötsligt försvinner blir Vincents tillvaro allt annat än enkel."Fallet Vincent Franke" är Christoffer Carlssons rosade debutroman från 2010, en berättelse om två omaka, utstötta människor på flykt från allt som hotar deras liv. Sedan dess har Carlsson blivit en av Sveriges främsta författare och 2013 belönades han med Svenska Deckarakademins pris för bästa kriminalroman.

2019-03-25

Gillade jag inte

PL *

2014-05-30

Ganska bra, men höll inte hela vägen.

Lillemor Saxfors

2014-02-16

Väldigt bra bok. Rekommenderas varmt.

Tomas Karlsson

2013-01-05

Helt ok, Jag både gillar den och ogillar den på något märkligt vis...dystert och tragiskt och ganska spännande.

Sandra Magnusson

2012-09-28

Blev helt tagen av hur Christoffer berättar denna vackra och samtidigt tragiska historia. Underbar!

caro wikbro carlén

2012-03-13

Fantastisk från början till slut. Språket!! Det går inte att jämföra med någon annan. Sträckläste från början till slut och den var så bra att jag var rädd för att läsa andra boken. Återigen, fantastisk.

Petra Hansson

2011-09-26

Om ett missbruk och kärlek och att inte ha någon möjlighet att välja en annan väg. Om en pappas brutalitet som föder en morfinist. Sträckläste.

Maria L

2011-08-26

Verkligen lysande bok! Fantastiskt språk och driv i texten.

K H

2011-07-04

Pga slutet, annars skulle det ha blivit en 2:a...

Maria Johnson

2011-05-22

Klart läsvärd debutbok. Boken har ett högt tempo och nutid blandas med tillbakablickar till huvudpersonens barndom.

Anna Nyman

2011-04-13

Inledningen är stark, men sedan... vet inte vad det beror på, men den griper inte riktigt tag. Jag ömmar för Vincent Franke i hans tillbakablickar, men bryr mig av någon anledning ganska lite om vad som händer med honom i "nutid".

Samuel Karlsson

2011-04-05

Jag har sträckläst "Fallet Vincent Franke". Det är en rafflande historia från Stockholms undre värld. Huvudpersonen är en knarkande langare med tung ryggsäck. Under alla drogdimmor har han ett samvete och det är inte hälsosamt i den miljö där han lever. Språket är rappt och rakt. Christoffer radar upp smarta formuleringar men det känns aldrig klyschigt. Det är en historia i högt tempo och författaren kastar hela tiden mer besnin på brasan och det funkar. Jag läste ut boken på två kvällar och det måste vara ett bra betyg.

Sam Andersson

2011-02-04

Både dålig story och bristfälligt språk. Skulle behövt en lektörläsning först. Blir en svag tvåa.

Pär Svensson

2011-01-12

Lite för serietidningsartad efter den lysande inledningen. Funkar sannolikt utmärkt som filmmanus.

Lena Persson

2010-07-12

Ännu en i deckarmängden. Inget nytt.

Erik Zetterqvist

2010-05-31

Började som en klar 5a, men tyvärr tycker jag inte historien höll hela vägen.

Alex Nedstam

2010-04-03

Jag recenserade boken i jobbet: http://blogg.bokus.com/med-morfinet-som-baste-van/

2010-03-24

Det här var en mycket bra debutantbok tycker jag. En spännande historia. Härliga personporträtt. Och mycket humor i boken. Kändes inte direkt som någon kriminalroman, utan mer som en "vanlig" roman som handlar mycket om den undre världen i Stockholm.

Jag kan verkligen rekommendera boken. Och jag ser verkligen fram emot fler böcker av Christoffer Carlsson. Gärna i samma genre och anda. För jag tyckte mycket om hans sätt att skriva, som inte liknar något tidigare som jag har läst.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Kristina Simar

2010-03-24

Recension av Christoffer Carlssons bok:
Fallet Vincent Franke

(Detta är en recensionsbok från Piratförlaget)

Christoffer Carlsson är född 1986 och är uppvuxen i Halmstad. 2005 kom han till Stockholm för att studera kriminologi. Christoffer har precis blivit antagen som doktorand vid Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. Fallet Vincent Franke är hans debutroman.

Handling: Boken är skriven i första person. Det är Vincent som berättar för läsarna vad som händer från sitt perspektiv. Vincent är ca 30 år. Han är beroende av morfin sedan unga år. Beroendet fick han under tragiska omständigheter och han försörjer sig som langare.

Berättelsen börjar när en kompis till Vincent ringer på hans dörr och knuffar in en ung tjej. Kompisen säger att tjejen ska stanna hos Vincent i cirka en vecka och han får absolut inte låta henne gå iväg. Tjejen kan inte prata svenska, så de har svårt att förstå varandra, men att hon heter Maria förstår han ganska snart.

En dag blir Vincent uppringd av ”Pastorn” – en höjdare i den undre världen. Han vill träffa Vincent och de bestämmer tid och plats. Vid mötet får Vincent en påse heroin av ”Pastorn”. Om han håller kvar Maria tills han säger till, får han behålla pengarna som han tjänar på att sälja heroinet. Om inte, ja då…

En dag när Vincent kommer hem är Maria borta. Eftersom han fattat tycke för henne, ger hans sig ut för att leta efter henne. Detta är upptakten till en spännande berättelse om den undre världen. Senare blir det en jakt där både polis och personer i undre världen är inblandade i. Det händer någonting hela tiden från första till sista sida och till THE END.

Jag är så fascinerad av den unge Christoffer Carlsson. Han är född 1986 och redan doktorand i kriminologi och han har skrivit en debutroman som om han aldrig gjort något annat. Språket är tufft, precis som man förväntar sig i en bok där kriminella är huvudkaraktärer. Boken är överlag spännande skrivet. Varje kapitel slutar på ett sådant sätt att jag var tvungen att fortsätta läsa.

Boken kom med posten ungefär klockan elva och jag bar den med mig hela dagen och läste så fort tillfälle gavs. Klockan tre på natten hade jag läst ut boken och jag hade gåshud ett bra tag och svårt att somna. Den var så bra. Lägg Christoffer Carlsson på minnet, den killen är säkerligen vår nästa stora kriminalförfattare. Så ni Pirater på förlaget: Släpp inte Christoffer!

Betyg 5+/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Karin Berg

2010-03-12

Fallet Vincent Franke är Christoffer Carlssons debutbok. Jag tycker att det är kul Piratförlaget vågar satsa på en ung, ny författare. Nytt är aldrig fel och man måste våga för att vinna. Christoffer Carlsson är doktorand i kriminologi så det kan vara ett av skälen att han har skrivit en mörk spänningsroman som huserar i den undre världen i Stockholm.

Christoffer Carlsson skriver poetiskt med sårbara, ibland grova meningar. Jag älskar det sätt han ändrar uttrycken och hittar på sina egna. Vincent Franke släcker inte sina cigaretter, han dödar dem. Språket är enkelt, inga krusiduller inte omskrivningar. Enkelt och poetiskt. Ibland vackert, ibland grovt.

Fallet Vincent Franke är en berättelse som biter sig fast direkt. Jag började läsa på tåget, glömde gå av och for vidare. Det hände flera gånger. Och när jag väl hade vikt igen boken, så fortsatte den att mala på i mitt huvud. Vincent Franke – en komplex person med drogproblem. En grav missbrukare, en rätt så misslyckad brottsling, naglade sig fast i mitt huvud. Berättelsen är mörk, tung och människorna i boken är alla skadade på det ena eller andra sättet. Trasig barndom, fattigdom eller ett behov av att vara annorlunda. I boken möter vi Pastorn, en hård och kall ledare i under världen. Vi möter kvinnor som tvingas till prostution,vi möter grova missbrukare. Och vi får också träffa på Mika som är en smart ung tjej som valde den brottsliga banan, för där skulle hon kunna nyttja sin intelligens så mycket bättre. Men där finns också en kärlekshistoria, en rätt så naken och trasig kärlekshistoria, mellan två söndriga människor, Vincent och Maria. Två utstötta. Eller som Vincent Franke själv uttrycker det ”De två ensammaste människorna i Sverige”

Det här är en roman som andas Noir. Jag har alltid haft en viss kärlek för just Noirfilmer och kände direkt igen mig när jag läste boken. Gillar du Noir, så är den här boken något för dig.

Jag ger den betyg 4. Och jag ser verkligen fram emot Christoffer Carlsson nästa bok.

Tarja Ahlgrén

2010-02-27

Mycket läsvärd spänningsroman. Carlsson är en debutant, studerar kriminologi och den här historien om en olycklig knarkare/langare har en fart som nästan tar andan ur en.