Fallet Thurneman

Sundelin, Arne

| 2010

Salaligan försatte Sverige i chock på 1930-talet. Under sex år utförde de fem hänsynslösa rånmord i Sala med omnejd. Ledare för gruppen var Sigvard Nilsson som i slutet av 1920-talet hade bildat Den magiska cirkeln, en förening för teosofi, yoga och hypnos. I Arne Sundelins sinnrikt uppbyggda roman, som tar avstamp i verkliga dokument och utlåtanden, berättas historien om den unge, välartade men blyge Sigvard Nilsson och hans väg från herrekiperingsbiträde via Den magiska cirkeln till att bli den kallblodige mördaren Thurneman Arne Sundelin har skrivit romaner och en diktsamling. Bl a "Spinalonga" som berättar om Europas sista leprakoloni, "Det som sker", en självbiografisk roman där han berättar om sin mammas död i ett försök att förstå henne. Han undervisar på Biskops-Arnös skrivarutbildning.

Victoria G

2011-08-21

Allldeles för ofokuserad, jag kom aldrig riktigt in i boken och orkade heller inte läsa ut den.

Elin Hess

2010-12-22

Mein Gott vad tråkig! Den enda stjärnan får den tack vare att den iaf är lite samhällsbildande. Kände inte till Sala-ligan innan. Det står att författaren utgått från journalanteckningar etc. Men det känns faktiskt som att de är publicerade rakt av, utan bearbetning. Så tråkig är den!

Thomas Karlsen

2010-11-06

För mig som inte vetat mycket mer om Salaligan än att de existerat, gav denna bok naturligtvis en viss insikt. Att blanda fiction och fakta är inte alls dumt egentligen. Jag tror att man på så sätt kan måla upp en tydligare bild av vem människan Thurneman var, även om tankar etc. naturligtvis bara är spekulationer från författarens sida. Hur som helst så gillar jag greppet även om det ibland känns lite väl fragmentariskt.

Pär Svensson

2010-08-07

Tillför just inget nytt jämfört med tidigare böcker om Salaligan. Liksom "Min skuld" är detta också tveksamt dramatiserade spekulationer i Thurnemans känsloliv.

Fiona *

2010-02-23