Fallet med de försvunna böckerna

Sansom, Ian

| 1905

MP3-CD ingår!Israel Armstrong är en känslig själ. En bokälskande vegetarian i manchesterkostym som flyttar till Irland för ett efterlängtat jobb som bibliotekarie. Men när han efter tolv timmars resa kommer fram upptäcker han att biblioteket har stängt, för gott, och att hans nyblivna chef har glömt berätta att hans tjänst numera består i att köra en bedagad biblioteksbuss. Strandad långt ute på den irländska landsbygden har Israel två val: Att med svansen mellan benen återvända till sitt halvdana liv i London och sitt halvdana jobb på en lågprisbokhandel i ett köpcentrum, eller att stanna kvar och sätta sig bakom ratten på en bokbuss som sett bättre dagar, och som inte bara saknar hyllor utan också böcker. För det visar sig vara nästa hake. Bibliotekets samtliga femtontusen böcker har försvunnit. Men vem stjäl så många böcker? Och hur?Den högst motvillige hjälten finner sig snart indragen...

2019-01-04

Humor och ironi i överflöd, jag småler oftast hela tiden och skrattar högt emellanåt. Dessutom blev jag lite småkär i huvudpersonen och antihjälten Israel som inte förstår hur manipulerad han faktiskt blir. Läs den.

Underbar huvudperson och rolig story.

Ann Simonsson

2017-03-01

Lyssnade men hade nog inte orkat läsa boken.

Anders H

2013-11-13

Mina förhoppningar gällande denna bok förbyttes tyvärr i besvikelse när jag började läsa.

Stefan Grip

2013-08-13

Rolig, men kanske för överdrivna karaktärer och ingen förankring i verkliga livet.

Lars Sederlin

2013-08-05

Småkul liten bok.

Kristina Varga

2013-04-15

Tyvärr lovar boken mer än den håller. Utifrån beskrivningen förväntar man sig en spännande och rolig bok men det blir aldrig så, jag blir ganska besviken på hela mysteriet. Huvudkaraktären är snarare jobbig och gnällig och man får ingen sympati för honom.

Victoria Antonsson

2013-02-25

Lite småtrevlig läsunderhållning!

Merja A

2013-01-21

Bokens "hjälte" är en något udda personlighet. Hans tillkortakommanden och dråpliga repliker var en stor del av behållningen för mig. Det ska bli trevligt att läsa nästa bok i serien om Israel Armstrong.

Elisabeth E

2013-01-15

Så underbart roligt skriven. Gillar man hurmo á Douglas Adams så gillar man nog den här också!

Emma Björklund

2012-10-29

Denna bok är lite kul, tycker jag. Eftersom jag läser till bibliotekarie själv tyckte jag att boken beskrevs väldigt bra om biblioteken i samhället hur det fungerar. Sen är det spännande att se vem som har tagit biblioteksböckerna..

Anette Carlsson

2012-10-27

En humor som inte riktigt passar mig. Till en början förväntas man le åt allt som går fel. Men efter hand blir det mer värme i boken och slutet är riktigt trevligt.

Thinka Berg Sköld

2012-10-23

Udda bok, med sjuk Irländsk humor. Trots det läsvärd.

Lars B.

2012-10-09

Lite snål idag, men Sansom har skrivit en putslustig sak i stil med Jonassons "Hundraåringen...". Som bibliotekarie i vardande inbjuder historien stundom till ett och annat småleende, men det här är i första hand förströelse för stunden som skulle gjort sig bättre på film. Vet ej om någon sådan är på gång, men tydligen skall det bli fler böcker om den något disträe bibliotekarien Israel Armstrong.

Karin Löfstrand

2012-09-17

120705: Delvis fånigt men på det stora hela en angenäm upplevelse. Det blir nog mer Israel Armstrong.

Gölin Forsberg

2012-09-05

För pratig och putslustig för mig.

Så rolig! Inte "skratt-rolig" men mys-rolig! Intrigen var helt ointressant men människorna! Kufar hela bunten med oväntade repliker på de enklaste frågor.

Lisa Nilsson

2012-04-05

Förvånansvärt klyschig emellanåt. När man kan förutsäga handlingen, oavsett hur rolig den är, blir det tröttsamt i längden.

Väldigt ojämn bok, ibland var den bra, men ibland var det rent ut sagt rena smörjan.Det kommer en nummer två i denna serie men vet inte om jag är intresserad.Eller ska man ge den en andra chans?

Heidi T

2012-02-12

En deprimerande bok, skulle nog tyvärr tycka bättre om den som film!

Elisabeth Dahlberg

2012-02-05

charmig, men jag hade nog väntat mig lite mer.

BoelMaria *

2012-02-04

Stark trea. När jag närmade mej slutet på boken kände jag att jag kommer sakna dom här karaktärerna. Kommer nog läsa fortsättningen.

Josefine Ejebjörk

2011-11-03

Lite rolig på sina ställen, men jag har svårt att se att denna skulle bli en bra serie, men tydligen har redan den andra boken kommit ut.

2011-06-21

En lite annorlunda roman. Lättläst, välskriven, charmig, och rolig. Och eftersom jag vet att den här boken är första boken i en trilogi, så hoppas jag verkligen att dom andra två delarna också kommer att översättas. Kan helt klart rekommendera boken för lite lättsam underhållning.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Louise A

2011-06-11

Småmysig, underfundig men ibland något omständig. Om livet i allmänhet, som man ofta glömmer bort.

Lena Persson

2011-06-08

:-)))))

Ola Hultin

2011-05-28

Ja. Ja, ja, ja, ja, ja. Och åter ja. Det är så här det skall vara. Precis så här.

Älskar du böcker och bibliotek i allmänhet, och Douglas Adams och P.G. Wodehouse i synnerhet? Är du en smula anglofil? Hyser du ett åtminstone potentiellt intresse för Den Gröna Ön, enkelt lerigt leverne och Guinness? Gillar du att skratta så att du gråter och därmed få underliga blickar av omkringvarande medmänniskor? Då är denna bok av irländaren Ian Sansom helt rätt!

Tack till Massolit förlag, skynda er att översätta resten!

stig kallander

2011-05-15

Rolig som bara den!

Anne-Lie Månsson

2009-08-11

Gillar Ian Sansoms sätt att berätta en historia. Full av humor, ironi och ganska bisarr på sina ställen. Lite galen skulle man kunna säga. Trevlig läsning, inga blodiga mord det är "bara" 15.000 böcker som har försvunnit och som måste hittas.