Fallers stora kärlek

?Är du intresserad av att köpa ett helt bibliotek?" Plötsligt står Faller där i Alexanders lilla antikvariat. De börjar prata och på stället erbjuder Faller Alexander att följa med på en resa. ?Ni kör, jag betalar?. Redan dagen efter sitter de i den mörkgröna Jaguaren på väg genom Tyskland. Faller berättar inget om resan och Alexander försöker febrilt förstå vad som förbinder platserna de besöker. Handlar det om skuld? Hämnd? Kärlek? Ju längre de färdas, ju mer de talar om livet och kärleken, desto tydligare blir det för Alexander att han äntligen kommer att få klarhet om vad som hände med Agnes, hans stora kärlek i livet.Fallers stora kärlek fångar läsaren från första stund och är en av de där böckerna som man inte vill ska ta slut. ?... en lovsång till konsten, litteraturen och komplexiteten hos kärleken och lyckan.? Berliner Zeitung

Kurt Westlund

2022-07-29

Thommie Bayer har skrivit en livsbejakande betraktelse med ett oväntat slut.

Kitty W

2017-08-13

Vackert språk, Fin och annorlunda story. Kommer att finnas kvar i huvudet ett bra tag.

Karin Nisses

2016-10-07

En fullkomligt underbar historia om att vara på väg i livet.

Kort resumé: ung man driver inte särskilt framgångsrikt antikvariat. Möter äldre man och finner sig chaufför till den äldre på en resa genom Tyskland. En oemotståndlig dialog mellan den yngre och den äldre mannen pågår under hela resan. Den unge mannen får möta sina fantasier, tillkortakommanden och fördomar. Se dem uppenbart. Och växa i att våga titta på sig själv. Jag vet inte vad jag ska skriva för adjektiv. Men jag kan känna hans våndor och bli röd om kinderna ihop med honom över hans fördomar.

Och så denna kärlek till böcker. Har du någonsin varit ?bokbakis?? Haft personer från böcker som långt efter att du läst klart boken, kräver din uppmärksamhet? Irriterar dig? Bråkar med dig? Så träffande.

Läs den! Ge bort den! Till gammal som ung! Jag fattar inte att den inte är mer uppmärksammad!!!
Nominerad guldkorn 2015 hos Kring böcker.