Fallen ängel

Fitzpatrick, Becca

| 2017

En svuren edEn fallen ängelFörbjuden kärlekMed sitt hånfulla leende och ögon som ser rakt igenom henne, fångar Patch omedelbart Noras uppmärksamhet.Om än mot hennes vilja och absolut mot allt bättre vetande. Patch dyker upp överallt i Noras liv, och verkar dessutom veta mer om henne än hennes närmaste vänner. Nora måste välja; ge upp sitt motstånd och bli hans eller fly så långt bort det bara går. Men när sanningen om Patch börjar gå upp för henne är det för sent att fly...Becca Fitzpatrick skildrar här ett passionerat drama där kärleken är lika stark som den tycks omöjlig.En fallen ängel, lika sexig som han är skrämmande, förälskar sig i en ung kvinna och därmed hamnar de båda mitt i en uråldrig kamp mellan det onda och det goda.

den var väldigt bra men lite bilder l

Maja Arnander

2020-08-05

👍🏼

2019-04-10

Det är något med den här typen av böcker som är så bedårande och medryckande. Härligt nervigt, spännande och gulligt på samma gång. Även en lagom portion humor som lättar upp. Jag tycker om Nora - hon är både en smart och stark tjej, står upp för sig själv och är engagerad och motiverad.

Tilde Johnsson

2018-09-06

Jag vet att det är meningen att man ska få reda på att Patch är en fallen ängel redan i början i boken, det står ju liksom på baksidan, men jag hade nog tyckt om den mer om det var en mysterium som löstes senare i boken. Eller kanske i någon av de efterkommande böckerna i serien. Dessutom tycker jag alltid att det är lite konstigt när karaktärer blir hejdlöst och djupt förälskade i varandra från ingenstans. Patch jobbade liksom ihop med Nora på biologin ca tre gånger innan de blev helt galna i varandra. Jag hade velat ha lite mer dialog mellan dem innan det blev tydligt att de är kära. Dessutom har jag börjat tröttna ganska rejält på böcker som innehåller en huvudkaraktär som är ganska blyg och mer lågmäld kvinna med en bästa vän som är raka motsatsen. Denna bok är inget undantag då Nora är lite tystlåten och osäker medan Vee vill ha alla uppmärksamhet hela tiden, inte minst av alla killar i boken. Jag kan tänka på minst fem andra böcker med samma klysha.

Nu låter det dock som att det inte finns någonting positivt med boken men visst gör det det. Jag gillar hela "fallen ängel-grejen" så att det inte handlar om ännu fler vampyrer eller andra uttjatade väsen. Dessutom tycker jag om hur boken inleds då det fick mig att längta efter resten av boken. För att inte tala om hur mycket jag tycker om slöjan av mystik som vilar över Patch. Vill läsa resten nu!

Izabela Horn

2018-07-30

Det var ingen bok för mig då den riktar sig till yngre läsare. Har läst flera böcker för yngre som var bra men inte fallen ängel. Handlingen och karaktärerna var barnsliga.

Liza Stöllman

2018-03-20

Anna Katarina

2015-08-15

Bra bok som bitvis är väldigt bra. Jag gillar den även om jag kan tycka att den här typen av böcker alltför ofta handlar om sjåpiga, hjälplösa fruntimmer som behöver räddas i parti och minut. Nora är tyvärr inget undantag. Någon gång skulle det vara intressant att få läsa om en starkare kvinnlig huvudroll i en sådan här bok. Trots det så var det absolut en bra bok.

Anna Jensen

2015-08-11

Fyra magiska böcker med kärlek, spänning och intriger. Mycket roliga att läsa och man vill verkligen sträckläsa, kan jag lova! :-)

Amanda Larsson

2014-08-17

Jag älskar de här böckerna! Jag har läst alla och de är fantastiskt spännande... Det är mycket kärlek, men kärleken är djupare och skörare än i tex Twilight. Det är mer svartsjuka och ännu mer elektrisk kärlek mellan Patch och Nora. Det är en svårare väg och en mer verklighetstrogen syn på kärleken. Fitzpatrick spelar verkligen med läsarens känslor och jag både skrattade, grät och blev arg om vartannat när jag läste böckerna. Det var en historia som nådde in i mitt hjärta!

Therese Östman

2014-06-19

Älskar den, spännande och bra handling! Betyg: 5

Ja gillade det ja läste men den nådde då inte upp till en 5a. Nu ska ja sätta händerna på bok 2 =)

Linn L

2013-01-02

Gillar man twilight så gillar man denna! Lite mörkare historia, mer spänning, lite mindre kärlek, men bra, riktigt bra!

elona lulaj

2012-11-23

Så värt fyra stjärnor, jätte bra bok.

Michaela Forssén

2012-11-10

Tyckte den kändes som en ripoff på Twilight

Ellinor Classon

2012-08-09

Kan läsa den hur många gånger som helst. Dåligt att dom jämför med twiligt den är mycket bättre än twiligt böckerna

Liv Frödén

2012-07-14

Den här boken är så SJUKT BRA! Det är vissa saker i Början som är ganska lika "Twilight", men den är ändå helt annorlunda! Det är en het och fartfylld romans mellan "Patch" och "Nora". Rekommenderas starkt om man gillar/älskar Twilight! :)

Edvina Johansson

2012-05-11

Så GRYYYYYYMT BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Moa Johansson

2012-03-22

Tyckte mycket om den här! Var så sugen på att veta slutet att jag läste de två sista kapitlerna i en beckmörk bil med hjälp av en mobilskärm som lampa.

Erika Nilsson

2012-02-19

Var jätte bra. Var skitkul att dom blev tillsammans i slutet.

Charlotte B

2012-01-30

Denna bok var bra och väldigt spännande! jag ville inte lägga ifrån mig den när jag väl hade börjat. En klockren 5:a...

Nellie C Lind

2012-01-03

Det här är en bok som jag sträckläste. Det är sällan jag finner en bok som lyckas fånga mig som denna har gjort. Den är rolig, spännande och komisk. Patch har en härlig och kaxig attityd som man bara inte kan låta bli att tycka om. Nora känns som en trovärdig karaktär även om hon ibland gör saker som får mig att tänka att så skulle jag aldrig våga göra!
Boken är välskriven, lättläst och väldigt spännande. Lite utav en deckare där man får följa Nora medan hon försöker lösa mysteriet med Patch.
Författaren ger läsaren dessutom en helt ny syn på änglar!

Rebecka Angelin

2011-12-17

Jag bara älskar denna boken, jag föll för Patch direkt, hans mystiska mörka sida lockade mig otroligt mycket. En bra historia om fallna änglar. Jag vet själv inget om änglar så det var otroligt spännande att läsa om dem och varför de blivit som de blivit. Kärleken i denna boken är stark och spännande. Jag velade länge med att läsa boken för jag läst recentionerna på bok nr 2 många gånger och det känns som om historien skulle gå åt en riktining jag absolut inte var intresserad av. Denna boken blev jag otroligt nöjd med. Den hade allt jag vill att en bok ska ha. Jag kommer att fortsätta läsa de andra böckerna med och en fördel med denna boken är att den har ändå ett slut så man slipper störa sig på att man inte har alla tre böckerna på en och samma gång.

Rebecka Angelin

2011-12-15

Jag bara älskade denna boke, spännande, mystik och kärlek. Den är en av de bästa jag läst! Finns recension på min blogg om den!

Sussie S

2011-11-09

I just loved it!

Skrotmagnet

2011-10-14

Jag är inte helt säker, men jag har en vag känsla av att nästa sexväsen-ute-i-hillbillylandskap efter vampyrer kommer att vara änglar. Inte vilka änglar som helst heller, utan änglar av den fallna sorten eller bastardänglar som är till hälften människor.

Självfallet törs jag dra denna slutsats efter att ha läst några kapitel av "Hush hush" (Becca Fitzpatrick), kommer antagligen heta Fallen ängel på svenska. Hush hush skulle nästan kunna kallas en skamlös ripoff av Twilight. Jag ska räkna upp varför.

Du har den lite nördiga brunetten (1) Nora med familjeproblem (2), samt den mystiska, retfulla och sexiga Patch (3) i samma klass (4).

SJÄLVfallet blir de ihopparade som samarbetspartners (5) under en biologilektion av den träiga läraren Mr McConaughy. SJÄLVfallet tycker Nora att Patch är en otrevlig och dryg typ (6) som ändå har något lockande över sig (7) inte minst för hans ögon (8) och som vet obehagligt mycket om henne, sådant som inte ens hennes bästis Vee vet om. Så hur kan HAN veta?

Nåväl, Patch är i ett nötskal en sexig dryg typ och Nora försöker byta bort honom som samarbetspartner (9, fast omvänt) men misslyckas eftersom läraren tycker att hon verkar göra ett så bra jobb med Patch "som aldrig brukar säga något" (10).

Nu till det roliga: efter det påbörjade samarbetet börjar Nora råka ut för mystiska saker, vissa farliga(11). Hon märker att någon verkar titta in i hennes sovrum om nätterna utifrån fönstret (12). Hon misstänker också att Patch förföljer henne (13) efter att han dykt upp på biblioteket samtidigt som henne och Vee.

En natt blir Nora anfallen (14) av en svartklädd figur i skidmask när hon kör sin kompis bil. Gestalten krossar rutan och försöker dra ut henne, men hon lyckas undkomma och köra hem till sin vän. När Nora snyftande berättar för kompisen om bilen och olyckan så upptäcker de båda när de går ut att bilen är hel igen, som om olyckan aldrig inträffat. Varför inträffar alla dessa hemskheter efter att hon börjat lära känna Patch? (15)

...ja, som ni ser, en skamlös ripoff. Men i det här fallet så är det skamlöst i en bra bemärkelse. Mind you, den är långt ifrån perfekt i mitt tycke. Jag är inte förtjust i romanshistorier (SPECIELLT inte sådana som har blurbar i stil med "absolutely brilliant" från bellaandedward.com).

Den enda som räddar historien är Patch -utöver att han är skamlös så har han betydligt mer humor, charm och bitskhet (sic!) än Edward, som tycks besitta lika mycket humor som en raggsocka.

Dags för något nytt, pipel?

annie åsbrink

2011-07-09

Ännu en historia om omöjlig kärlek. Helt okej, men inget för dig som inte gillar twilght- copy cats

Elisabeth E

2011-06-26

Mycket bättre än förväntat. Till stor del rätt så lik Twilight men den är bra skriven och spännande.

Iris Eriksson

2011-06-24

Underbar! Precis min sorts bok! Ska snart läsa tvåan och jag längtar!

Sanna Holm

2011-04-15

Historien hade så stor potential. Sedan blev de bara skit- Hatar Nora xD

Valerie Nilsson

2011-03-31

Det var en väldigt bra bok, mycket spännande hela tiden. Nackdelen med den var att den var ganska lik twilight ibland, men det gjorde inte mig så mycket. Och mot slutet kändes den liiite töntig men det övervägdes av resten av boken som var grym! :)
Det bästa med bocken var att man inte riktigt visste vem som var ond och vem som var god. Streckläste boken och var ledsen när den tog slut.

Marie Rös

2011-03-30

Sexig, spännande och helt enkelt underbar. Bra skriven, bra story! En fin mix mellan vanlig ungdomskärlek och det övernaturliga. Helt enkelt en suverän bok som man ska läsa om man gillar genren.

Gunilla Jönsson

2011-01-24

Mest tonårssvammel, ingen riktigt bra historia

Natasha Illyés

2011-01-12

Det är som en Barabara Cartland roman, hon vet inte om hon darrar av rädsla eller åtrå.... Vilket är synd, för grundidén är spännande.

Pernilla Eriksson

2010-12-28

Hade en kittlande känsla i magen igenom nästintill hela boken och skrattade högt till och från.
Den är välskriven och var svår att lägga ifrån sig.
Väldigt bra, ska leta efter Crescendo idag! :D

Byt ut vampyrerna och varulvarna mot änglar och du får hush, hush, fast bättre.

Elli Lind

2010-10-18

En av mina favorit böcker. Bättre en vad jag hade förväntat mig.

Karin Söder

2010-08-14

Egentligen en bok i min smak, men tyvärr lite för 'larvig'. Dumt att skriva så, men jag kommer inte på något bättre. Ändå en läsvärd bok.

Hush hush ligger absolut på min topp5-lista! Den är smart och huvudpersonerna är väl utvecklade. Dessutom lyckas Becca med det som Stephenie Meyer så totalt misslyckats med: att hålla handlingen spännande och intressant även när det inte är actionscener på gång. Längtar tills Crescendo kommer i oktober. Jag kommer definitivt stå på väntelistan.

Jennie Björklund

2010-07-08

Jo, men det här gillade jag. En manlig huvudperson som faktiskt vill något, som har ett mål, det här hoppas jag kan bli spännande. För nog kommer det minst en till bok, det har jag sett... =)

Jenny

2010-05-30

wow, fastnade verkligen för den här boken! någon som vet om en uppföljare är planerad?

Hush Hush är en av dom bästa böckerna jag har läst under mitt liv!
Becca är fantastisk!

www.hushhushsweden.blogg.se

Hush Hush är en av dom bästa böckerna jag har läst! Becca är fantastisk!!

www.hushhushsweden.blogg.se