Fallen flicka

Christina Wahldén tar än en gång sig an ett svårt, brännande ämne. Fallen flicka går rakt in i hjärtat!  "Rona är sen ut från skolbiblioteket. Klockan är strax efter fem. Hon skulle egentligen behöva fortsätta att läsa sina läxor, men hon vet att det här är allt hon får. En alldeles egen, speciell timme mellan fyra och fem. Fyra, då skolan egentligen slutar. Fem, då den slutar enligt det specialgjorda schema som Monika, hennes lärare, har gett henne så att hon ska kunna visa pappa hemma att hon är schemalagd till klockan fem. Hennes gyllene, heliga timme." Rona är 16 år. Hon och hennes familj, mamma, pappa och sex syskon, flydde från Afghanistan och kom till Sverige för ett par år sen. Rona är den enda som riktigt har acklimatiserat sig, mamman är gravid och pappan lämpar över allt ansvar på sin äldsta dotter, som är den som får sköta hela hushållet. Men hon har det svårt, hennes...

Ullis N

2011-07-10

En viktig bok, så trots betyget rekommenderar jag den. Det är synd att hon gjort den blodlös. Det här känns inte som en berättelse som kommit för henne, utan mer som; "Jag vet massor om hur det ser ut för flickor som växer upp i hederskulturer och jag vill berätta hur det är i romanform och i boken passa på att spränga in lite fakta".
Så det som sägs är viktigt och det är skillnad på att läsa om "ett fall" i en bok eller i en kort notis, men någon författare är hon inte.

Eyez Only

2010-01-07

Ett viktigt ämne, men boken är för tunn och saknar djup för att engagera.

Skrotmagnet

2010-01-07

Ämnet är viktigt och ska inte ställas i skymundan. Men boken är tyvärr alldeles för sönderproppad med klichéer som staplas på varandra. Klart att Rona är duktig i skolan och vill bli läkare (sympati +200). Klart att hennes kompis vill bli advokat. Klart att omgivningen säger och gör allt som ska trigga läsaren.
Men tyvärr, det blir så mycket av det att boken faller på eget grepp, eftersom dialogerna känns som tagna ur ett övertydligt filmmanus. Typ "du får inte göra det här, för det skadar min heder som.." Ja, ja, men låt läsaren komma fram till det själv utan att skriva denne på näsan. Några killed-off darlings hade gjort susen.

Kristina S

2009-12-14

En gripande och spännande historia om ett viktigt ämne, men karaktärerna känns lite för platta för min smak och handlingen och språket är lite hafsigt; den kunde ha gjorts mycket tätare och bättre utan att för den skull bli svårläst. Dock väldigt tankeväckande och lättläst!