Fallen ängel

Connelly, Michael

| 2002

När den framstående svarte advokaten Howard Elias hittas mördad i Angels Flight, en spårvagnslinje som trafikerar centrala Los Angeles, tycks det inte finnas en polis i hela staden som vill ta sig an fallet. Offret hade gjort sig en förmögenhet på att stämma vita poliser, anklagade för brutalitet, rasism och korruption. Varje polis inom Los Angeles Police Department är därför en möjlig mordmisstänkt. I det dödläget sätts Harry Bosch in på fallet. Mordet har ägt rum i slutskedet av ett uppmärksammat civilrättsmål där Howard Elias drivit sin klients, den svarte Michael Harris, talan mot Los Angeles-polisen. Fyra poliser anklagas för våldsamma förhörsmetoder, som lett till att den misstänkte delvis förlorat hörseln. Harris frikändes från anklagelserna att ha våldtagit och mördat en tolvårig flicka, men många, även Harry Bosch, tror att han är skyldig. För den nu mördade advokaten...

Marita Ryen

2018-11-14

Läst boken. Spännande och lättläst. Bok nr 6 om Harry Bosch

janne lindh

2017-05-28

En riktigt bra historia om mord och korruption bland poliser i Los Angeles. Rakt berättad och spännande. Känns ibland nästan dokumentär.

2014-11-05

Har inte lyssnat på utan läst denna, en mycket bra, spännande polisdeckare. Connelly skriver bra och lyckas hålla spänningen uppe. Bosch är en envis, skön typ.

rojo Z

2013-10-23

Detta var en ovanligt bra och tänkvärd deckarhistoria. M. Connelly skriver bra.

Elisabeth E

2012-02-03

Hyfsat spännande. Inte lika bra som de andra men behandlar ändå ett starkt tema.

Marja-Liisa Luther

2012-01-22

Hyfsat underhållande!

Liam Olsson

2011-11-17

Gillar inte det vemodiga orättvisa slutet. Men pulsen i boken gör den ändå oemotståndlig.

Claes Nilsson

2011-07-28

Helt ok Bosch-deckare, lite trög inledningsvis men bra slut

2011-01-10

Var ett tag sen jag läste, men Bosch är som vanligt min stora idol!

Maiken Karlsson

2010-01-05

Jag gillar Michael Connellys stil och hans hjälte Harry Bosch, inträngande och spännande böcker - denna är inget undantag!