Fällan

Connelly, Michael

| 2005

FBI-agenten Rachel Walling får till slut det samtal som hon har fruktat i åratal: nämligen att den mest beryktade av alla seriemördare - Poeten - har återvänt. Han har inte glömt henne och han har en present åt henne. För många år sedan arbetade hon med det berömda fallet då den f d FBI-profileraren Robert Backus gäckade polisen genom att efterlämna små diktstrofer av Edgar Allan Poe i de avskedsbrev som hittades vid mordoffren. (Poeten, på svenska 1998) Samtidigt kontaktas Harry Bosch av änkan till den f d FBI-agenten Terry McCaleb (Blodspår, på svenska 1998) för att reda ut om McCalebs död var självmord eller mord. Spåren leder till en massgrav i den ödsliga Nevadaöknen och vidare till det glittriga Las Vegas. Harry Bosch börjar misstänka att Poeten har något med det hela att göra. Det visar sig att Poeten är ute efter sin gamle kollega och genom FBI-agenten Rachel Walling försöker...

Marita Ryen

2020-07-12

Spännande, läst den på svenska (Fällan)

Lars Willfors

2015-09-12

Så bra som dålig litteratur någonsin kan bli. Värdig uppföljare till The Poet. Schysst, dekadent Las Vegas-stämning - jfr med True Detective.

Andreas Cossi

2014-07-20

Fortsättning på fallet med Poeten. Böckerna som inbegriper detta fall för Harry Bosch är Connellys bästa!

Mats Blom

2013-08-18

Böckerna i Bosch-serien är visserligen bra men skulle bli ännu bättre om Connelly kunde skrota den obligatoriska sexscenen i varje bok.

Claes Nilsson

2012-03-16

En av de bästa Bosch, bra driv och händer saker hela tiden

2011-01-05

Mmm, Harry Bosch briljerar igen. Lite annorlunda i den mening att han "samarbetar" med en FBI-agent i denna. Gillar verkligen den här typen av deckare!

Thomas Karolin

2010-05-12

Tyvärr tyvärr. La ifrån mig den här efter ungefär 200 sidor. Inte jättedålig (därav ändå en tvåa i betyg), lyckades bara inte engagera mig. Liksom förra Connellyn jag läste låter han läsaren veta mer än mordutredarna. Jag tycker han driver det för långt här, vilket bidrog till att jag ledsnade. Det tar 180 sidor innan utredarna vet det man själv känt till sedan länge. Hinner bli tråkigt istället för att vara spänningsökande. Tyckte också det blev lite pinsamt när det skulle antydas romantik i luften mellan Bosch och Welling (vilket med all säkerhet blommar ut mot slutet). Säkerligen kan det räddas upp en del i slutet av boken, vad vet jag. Men numer lägger jag ofta ifrån mig böcker som jag inte tycker är bra halvvägs. Det här var en sådan gång.