Fakiiri joka juuttui Ikea-kaappiin

Puértolas, Romain

| 2014

Flag from fi

Räävitön satiiri ja kutkuttava seikkailu kasvaa humaaniksi kommentiksi länsimaisesta yhteiskunnasta, joka kohtelee paremmin tavaroita kuin laittomia siirtolaisia. Pariisiin saapuvan intialaisen fakiiri Ajatuatrun tavoitteena on hankkia Ikean mainostama edullinen piikkivuode. Hän lähtee matkaan mukanaan vain väärennetty satasen seteli. Koska vuode saapuu kauppaan vasta seuraavana päivänä, fakiiri joutuu yöpymään Ikeassa. Näin hän päätyy vaatekaappiin piiloutuneena uskomattomaan seikkailuun, jonka aikana hän muun muassa matkaa halki Euroopan, löytää ystävyyttä ja elämänsä rakkauden, tekee parannuksen ja kirjoittaa kirjan elämästään. Adlibris suosittelee Hersyvän hauska aikuisten satu, jonka hyväntuulinen huumori kolisee romanttisen rakkaustarinan kuljettamana, mutta samalla myös kipeän havannoiva ja naseva kannanotto laittomien siirtolaisten kohtelusta. Vuoden riemukkain tuttavuus...

Anna Hedenstedt

2019-02-24

Började fnissigt, men precis som med Hundraåringen blev humorn tjatig efter ett tag. Lyckligtvis var denna roman lagom kort, så jag hann inte börja tycka illa om den.

2017-09-13

För något år sedan så syntes den här boken överallt, tyckte jag, men jag var egentligen inte särskilt hågad. Den är ju fransk och det gillar ju inte jag. Sedan dök den upp på bokrean förra året och då kunde jag inte längre stå emot. Det är jag glad för. Och kanske måste jag snart sluta säga att jag inte gillar franskt. Läs mer på min blogg

Mia Östberg

2017-08-18

Helt underbar! Läs den!

Mia Östberg

2017-08-18

Helt underbar! Läs den!

Teresia Kjellgren

2015-06-15

Lite småkul och efter De fattiga i Lotz precis vad jag orkade med. Smått otrolig resa för fakiren från Rajasthan med gott slut. Det var en himla tur det.

2015-05-04

En svag trea. Hade sina höjdpunkter men var ganska svamlig liksom Hundraåringen som jag tyckte blev för mycket för att vara rolig. Men eftersom den här var så pass tunn så kändes den okej att slösa lite tid på. Den hade dessutom en del höjdpunkter som gjorde den mer allvarlig.

Lotta Strandberg

2015-03-12

Märklig men underhållande historia. Tror man tappar lite på översättningen och därför blir det också lite krystade skämt. Lite onödiga försök att vara seriös mitt i allt (barnutnyttjande osv) sänker mitt betyg. Också slutet är lite för hastigt och man får läsa ett par gånger för att fatta.

Eva Möller

2015-01-02

Fantastiskt rolig bok som tyvärr planar ut lite i slutet. En stark trea blir betyget.

Mia Swedberg

2014-07-19

Lyssnade på denna som ljudbok. En tråkig och förutsägbar bok.

Thommy Stenström

2014-07-10

En stark trea och nästan en fyra i betyg.

En mycket bra bok. Men den kunde varit längre. Det känns som om författaren kunde ha gjort en längre bok. För fakirens resa kunde ha varit mycket mer detaljerad utan att boken blivit sämre. Snarare tvärtom.

Dessutom tycker jag att även slutet kunde göras om. Det kändes som om boken var en film. Och för att filmen inte skulle bli längre än en och en halv timme. Ja då får man klippa bort en del.

Men ändå en rolig och härlig bok som jag varmt kan rekommendera.

My.loved.books

2014-07-06

En Väldigt Rolig bok som jag tyckte Väldigt Mycket om! :D

Lotta Lettenström

2014-06-15

Helt otrolig historia i stil med hundraåringen men den är inte riktigt i samma klass. Kontentan av det hela är iaf att det är mer givande att skänka pengar än att lura andra människor.