A Fair Maiden

Oates, Joyce Carol

| 2009

Fifteen-year-old Katya Spivak is out for a walk on the gracious streets of Bayhead Harbor with her two summer babysitting charges when she is approached by silver-haired, elegant Marcus Kidder. At first his interest in her seems harmless, even pleasant; like his name, a sort of gentle joke.

Anna Hedenstedt

2020-10-12

Som vanligt när det är Oates flyter läsningen på, men boken är lite för tunn för att lämna ett djupare avtryck.

Susanne Svendsen

2019-06-22

Ensam , missförstådd tonårstjej blir vän med äldre distinkt herre. Eller har han andra tankar med vänskapen? Förvirringen ökar suggesivt, men man håller tummarna. För dem bägge.

Philip Stenström

2018-01-14

Sextonåriga Katya Spivak är sommaranställd som barnflicka åt makarna Engelhardt i den lilla förnäma och välbärgade kuststaden Bayhead Harbor. Det är en pittoresk kuststad som blivit en tillflyktsort för Katya som, med en bråkig familjebakgrund, ursprungligen kommer ifrån ett utsatt område Vineland, New Jersey. I den mera idyllisk tillvaron lär sig Katya en dag göra bekantskap med en charmerande äldre herre vid namn Marcus Kidder. Han visar sig i sinom tid vara en respekterad, högaktad, förmögen och känd konstnär i kuststaden. Mellan dem tycks det snart växa fram en sort vänskap som leder dem till att bli själsfränder. Men oanade handlingar blir till konsekvenser som i sin tur leder till ödesdigra prövningar i deras gemensamma resa mot en okänd destination.

Med graciösa skildringar lyckas, som vanligt, författaren Joyce Carol Oates övermanna och omfamna själen för skrivarförmåga. Det är enastående, konstnärligt vacker bildlig framställning som fångar och kultiverar essensen av omgivning och karaktärsdrag. Oates förmår att beröra på flera, oväntade, nivåer i fängslande utläggningar av människoöden. Romanen, En fager mö, är en prislös livsskildring om ödesval som gjuter och formar oss till dem vi är.

Izabela Horn

2016-07-27

Joyce Carol Oates kan göra vilken liten historia som helst till en vacker berättelse.

Solveig Andersson

2015-11-06

Fängslande kortroman av Oates med viss mån spänningsinslag. Fyra solar.

Erika Wiman Snäll

2014-08-20

Spännande historia men samtidigt obehaglig

Maria Klamas

2012-09-15

Sträckläste boken, kunde inte sluta, knappt rasta... Boken handlar om en ung flicka som jobbar som barnflicka, av en tillfällighet (?) möter hon en gammal man som med en enda replik får henne intresserad, nyfiken och dragen till honom på ett sätt hon inte själv kan förstå eller förklara... men vad vill han? Har han någon baktanke? kan man lita på människor i sin omgivning? och om man aldrig haft någon som älskar en, om man alltid fått kämpa efter bekräftelse, kan man då lita till att någon kan älska en, sakna en, vilja en väl? eller har alla en dold agenda som bara syftar till att tjäna egna syften? och när vi möter något, gott eller ont vi inte har erfarenhet av, hur hanterar vi det? ett förfluget ord, väcker något, startar en lavin av händelser som man saknar kontroll över... är då förlåtelse möjlig? kan man sona sin skuld och till vilket pris då? Fängslande, gripande, underbart vackert berättad! Bara älskart!!

Sara .

2012-06-06

Den börjar bra, som en typisk Oates-bok. Sedan börjar den falla isär. Del två (dvs andra halvan av boken) är en besvikelse. Den får en svag trea, för första halvan och språket är i alla fall bra.

Majja Star

2012-05-31

Älskar denna.
Oates kortromaner är verkligen helt fantastiska och detta är inget undantag!
Läs!

Elias Chougui

2012-04-29

Speciell och bra, utan tevekan läsvärd

Sara Urger

2012-04-10

Jag har så otroligt höga förväntningar på JCO, så det är nästan lite orättvist. Därför griper "A fair maiden" inte riktigt tag i mig. Det är en bra roman, men det känns inte bra nog för att vara JCO.

C L

2012-02-27

Seg början - men man inser sen att det inte kunde vara annorlunda med hänsyn till slutet. Som vanligt är Oates böcker betagande och vackra, men samtidigt så våldsamma! Vem vill inte dö hos en fager mö?

Karin Lundberg

2011-12-28

Nästan lika bra som JC Oates "Djur". Hennes kortromaner är fantastiska! "En fager mö" är spännande (om än något obehaglig) från första till sista sidan.

jan dalgren

2011-12-19

som alltid griper Oates tag i sin läsare med ett smygande obehag med hjälp av kursiverade meningar och antydningar. en mästarre på inre liv hos utsatta barn/ungdomar i tidig adolescense. och alltid har de fått uppleva för mycket av det som hör senare vuxenliv till. vilket präglar berättelsen. nu som tidigare. Katastrofen som så ofta väntar Oates karaktärer tar sig dock här ett annat uttryck..??

BoelMaria *

2011-05-22

Kort och lättläst. Första hälften var bättre, en fyra.

Moa Rinnefelt

2011-05-17

intressant! svårt att sluta läsa och Joyce Carol Oates har ett fantastiskt språk som alltid.

Lisa Nilsson

2010-11-01

Tror aldrig jag sett fram emot en bok så mycket bara för att bli så oerhört besviken. Tyvärr tror jag inte bara det berodde på mina höga förväntningar - den här boken var slöseri med tid.