Fahrenheit 451

Bradbury, Ray

| 1981

First published in 1953, this is Bradbury's prophetic dystopian vision of a weird but too distant future where happiness is allocated on a four-walled TV screen, where individuals, eccentrics and scholars are outcasts of society and where books are burnt by a special task-force.

Sandra Bjrn

2014-07-20

HELT MAKALST BRA! Kanske till och med det bsta hittills i r.

Henrik Andersson

2014-06-29

Dystopi om ett framtida samhlle dr brandmn startar brnder istllet fr att slcka dem. Framfr bcker ska brnnas, folket kan hllas glada genom sport och riktad massmedia i hgt tempo. Huvudpersonen r givetvis en brandman som kommer p bttre tankar. Pminner idmssigt mycket om Brave New World men Bradley lyckas inte alls lika bra med att skapa en framtidsvrld, karaktrer eller underhllande dialog. Knns lite outvecklat och blir aldrig s engagerande som mnet bjuder in till.

Anna Nyman

2013-07-22

Svag trea, blandade knslor. ena sidan lite fr osammanhngande och oskarp, andra sidan r vissa partier riktigt lskig dystopi. Skildringen av mindre fick mig att sluta spela candy crush ett tag.

Andreas Ruuth

2013-03-19

Mycket bra och relevant bok. Frsk att hitta en senare upplaga med efterord av frfattaren sjlv. Det r som ett enda stort lngfinger i rven p censuren.

2013-02-19

Riktigt bra. Fast frn frsta sidan!

Lotta Berling

2013-01-31

Mycket bra! En verkligt lsvrd klassiker p endast 140 sidor. Sprket r poetiskt och fldande, handlingen koncentrerad och hela tiden skildrad genom brandmannen Guy Montag. Rekommenderas!

Hanna Bragberg

2012-07-25

Ja bcker r farliga grejor!

erik linge

2012-06-12

Aktuell d som nu

Carl Joakim

2012-06-02

Precis som Magnus Bergstrm skriver s r vissa delar av boken hel och hllet fantastiska, men tyvrr s hller inte hela boken den klassen. Jag skulle nog sga att boken skulle ha vunnit p att vara kanske 75-100 sidor lngre s frfattaren kunde broderat ut handlingen lite mer.

Conny J

2011-10-26

En av de bttre Dystopier jag lst. Som boklskare fr jag nog sga att detta r en av de mrkaste..

Magnus Bergstrm

2010-02-13

En viss besvikelse infann sig nr jag lste om den dystopiska klassikern Fahrenheit 451 i sin helhet. Den frmsta anledningen var troligtvis att den i skuggan av 1984 och Brave New World inte lyckades skaka om srskilt mycket. Frgan r om det beror p tiden vi lever i, jmfrt med vrldens lge nr den skrevs, fr nr boken gavs ut fr frsta gngen klassades den till och med som en skrckroman. Den verdrivna ondska vi idag exponeras fr i film, bcker och tv fick dock vissa av karaktrerna i berttelsen att p sin hjd knnas som elakingar i en Disneyfilm. Det finns en bra grund fr obehagliga vsen i svl brandchefen som The Hound, men sekvenserna dr dessa fr spelas ut upplevde jag som ovntat korta och enkla. Berttelsens mest skrmmande r istllet huvudkaraktren Guy Montags fru, som blivit knslomssigt apatisk av mediesystemets hjrntvtt.
Ray Bradburys sprk r inte helt enkelt att greppa, i vissa partier knns det vl svamlande och overskdligt, vilket delvis snkte mina frvntningar infr hans andra stora verk The Illustrated Man. Positivt var att han hela tiden lyckades verraska, storyn tog sllan den vndning som man frvntat sig och fljde inget typiskt, frutsgbart mnster. Ngot som kan bli intressant infr Frank Darabonts kommande filmatisering, samtidigt som jag mste frska f tag p Truffauts omstridda adaption.

Magnus Bergstrm

2010-01-18

verraskar inte s mycket som den gissningsvis gjorde frsta gngen den publicerades. Vissa delar r osammanhngande och ett par vsentliga trdar fljs aldrig upp. Det knns lite uppenbart att Bradbury sammanstllde romanen av tre, fyra fristende noveller. Enskilda delar av boken r dock fantastiska.

Jonas Olsson

2009-09-13

Bradburys mest angelgna.

Pia Kask

2009-06-25

En klassiker bland skrckisarna.