Fåglarna

Vesaas, Tarjei

| 1976

Fåglarna kan beskrivas som en psykologisk roman som med stor träffsäkerhet skildrar livet för de båda syskonen Hege och Matti. Vesaas var en av norges främsta modernister och Fåglarna har hyllats som ett mästerverk i hela norden.

Henrik Johansson

2020-04-14

Fåglarna av Tarjei Vesaas. Annorlunda och lite eländeskänsla över beroende av andra.

Angela Alvarez

2012-05-09

En finstämd, desperat och hjärtesargande syskonrelation - men jag föredrar fortfarande Vesaas "Isslottet".

Nanna Naumann

2011-11-16

En underbar bok, som på ett fint sätt beskriver Mattis och hans sätt att tänka. Välskriven och sorglig, en bra skildring av ett utanförskap.

Liza Bolin

2010-08-31

Vacker symbolik, och jag uppskattade särskilt systern som helt går upp i sin karl, förlorar sig själv i honom (ett samhällsproblem som är allför undansopat), men ingen läsupplevelse. Jag har svårt att leva mig in i det fattiga bonnalivet, och Mattis som ska vara efterbliven får ett sånt där skimmer som författare gärna lägger i barn och andra mindre intelligenta varelser: De liksom vet något mer, någon större sanning om livet än vi vanliga människor. Den märkliga översättningen hjälpte inte till ("röck" istället för "ryckte", som dessutom överanvänds, "ackurat" som det står på ett ställe) att höja boken direkt.