Kriminalreportern Jack McEvoy kopplar ihop två liknande fall och kommer en bra mordhistoria på spåren - den bästa sedan han knäckte "Poeten" för ett decennium sedan. Vad han inte vet är att mördaren kan följa hans förehavanden, och McEvoys sista story kan bli det sista han gör - i livet.
Jack McEvoy står vid vägs ände i sin karriär som kriminalreporter. En gång var han en riktig höjdare på tidningen men nu är han gårdagens nyheter på Los Angeles Times. Men han tänker sig en värdig avslutning - eller snarare en riktig knall innan han går ut genom dörren: han ska skriva ett sista avgörande mordreportage, som både ska kröna och avsluta hans karriär.
Jack har fått upp ögonen för Alonzo Winslow, en sextonårig knarklangare som sitter inne efter att ha erkänt det brutala mordet på en ung kvinna som hittades strypt i bakluckan på sin bil. Jack planerar att skriva hur ett illa fungerande samhälleligt...
Visa mer
Kriminalreportern Jack McEvoy kopplar ihop två liknande fall och kommer en bra mordhistoria på spåren - den bästa sedan han knäckte "Poeten" för ett decennium sedan. Vad han inte vet är att mördaren kan följa hans förehavanden, och McEvoys sista story kan bli det sista han gör - i livet.
Jack McEvoy står vid vägs ände i sin karriär som kriminalreporter. En gång var han en riktig höjdare på tidningen men nu är han gårdagens nyheter på Los Angeles Times. Men han tänker sig en värdig avslutning - eller snarare en riktig knall innan han går ut genom dörren: han ska skriva ett sista avgörande mordreportage, som både ska kröna och avsluta hans karriär.
Jack har fått upp ögonen för Alonzo Winslow, en sextonårig knarklangare som sitter inne efter att ha erkänt det brutala mordet på en ung kvinna som hittades strypt i bakluckan på sin bil. Jack planerar att skriva hur ett illa fungerande samhälleligt skyddsnät skapat en tonårsmördare, men när han börjar gräva djupare i historien inser han att Winslows så kallade bekännelse bara är båg - grabben kan till och med vara oskyldig.
Jack kopplar ihop bakluckemordet i L A med ett liknande fall i Las Vegas och förstår att denna story är den största sedan "Poeten" som han knäckte för en evighet sedan. Han kommer en mördare på spåren som flugit under radarn för både polisen och FBI, en mördare som har total koll på läget, det vill säga - om någon är honom på spåren.
Jack jagar aningslöst vidare utan vetskap om att hans undersökande journalistik utlöst en digital fälla. Mördaren vet allt - och han är redo.
Fågelskrämman är en, i sann Connelly-anda, driven, trovärdig och skickligt skriven bok. Gammal murvel som han är trivs Connelly med att ta steget in på den journalistiska banan, och mycket av bokens handling rör sig just i journalistkretsar. Det är en ständig jakt på scoop, och det finns alltid en tidningsvinkling runt hörnet.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Amerikansk actiondeckare. Välresearchad och tekninskt oklanderlig men oj vad tråkig. Karaktärerna är torra och det är väll mest min envishet som gör att jag tar mig igenom boken.
Nja jag vet inte om det är jag som tröttnat på Connelly eller om det är Connelly som tappat stinget. Boken har en viss spänning men den är så förutbestämbar att det är lite skrattretande. Även dialogerna är torftiga och lite barnsligt skrivna. Som krydda på moset läser Magnus Roosmann som har en inlevelseförmåga nära noll.
Jag har lite svårt för deckare där man direkt får reda på vem mördaren är. När två parallellhistorier mot slutet vävs ihop. Det är visserligen snyggt hur Connelly gång på gång lyckas lura sina läsare, TROTS att vi ju får följa även mördaren ända från start. Jag gillar dock överraskningen i slutet på "vanliga" deckare mer, när det framkommer allt tydligare mördaren är och intrigen trappas upp för att mot slutet nå ett crescendo. Fågelskrämman var okej, men inte mer än så. Connelly kan bättre, det har han bevisat med bland annat Poeten.
Helt okej, inte överdrivet spännande men ändå läsvärd. Kanske var mina förhoppningar lite för höga med tanke på att Connelly återgick till huvudpersonerna från en av mina favoritdeckare: Poeten.
Fågelskrämman är en riktigt spännande bok. En bladvändare, vilket jag förväntar mig när det gäller Connelly. Boken har ett högt tempo i början men tappar lite fart på slutet.
Boken är välskriven, väl genomarbetad och ordentligt understöd med bra research. Även detta förväntar jag mig när det gäller Connelly som hör till en av mina favoriter bla deckarförfattare. Jag har läst alla hans böcker hittills. Antingen i vanlig bokform eller i ljudboksformat och flera har jag läst på båda sätt.
Det är kul att åter få träffa Jack och Rachel som jag läst om tidigare i boken Poeten.
Det känns lite som Connelly skrivit boken på rutin och boken går inte riktigt lika mycket på djupet som Connellys böcker brukar göra (för att vara deckare). Mmen Fågelskrämman är en bra bok som trots ovanstående är bättre än de flesta deckare som kommer ut.
Besviken. Storyn känns som rutin för Connelly och det blir väldigt tydligt för läsaren. Ytligt och jag bryr mig egentligen inte ett skit om karaktärerna under läsanadets gång. Och då har man inte lyckats med sin bok i mina ögon. Knappt godkänt.