Fågelburen

Jewell, Lisa

| 2014

Välkommen till familjen Bird. De fyra syskonens barndom är en total idyll: ett vackert gammalt hus i en pittoresk by, ett varmt, mysigt kök fyllt av kärlek och skratt, soldränkta eftermiddagar i en vindlande trädgård. Men en påskhelg drabbas familjen av en tragedi så förkrossande att den driver dem isär. Åren går och syskonen växer upp utan mycket kontakt sinsemellan. Snart är det nästan som om de aldrig varit en familj.Nästan. Men inte riktigt. För något har hänt, något som får dem att återvända hem, tillbaka till huset de växte upp i och till vad som egentligen hände den där påsken för länge sedan.Fågelburen är en varm och charmig familjesaga med en rejäl dos svärta i botten.SAGT OM LISA JEWELL:Jewell skriver inlevelsefullt och bladvändarvänligt om familjeproblematik och jakten på ettförhållandes förlorade gnista.BibliotekstjänstDet är lättläst feel-good-litteratur som behandlar allvarliga...

2022-03-27

Rekommenderas, trots att många kapitel med mängder av olika namn och delhistorier innebar att jag (även denna gång) lyssnade på slutet innan jag fortsatte.

Satte uppläsningen på 0,9 och använde bokmärken för att därefter kunna hänga med i alla turer och känna igen alla namn.

Tärande familjehemligheter, destruktiva skuldkänslor. Vad tvångssamlande gör med omgivningen (skulle vilja se huset, efter). Sorg och värme.

Beas bokhylla

2020-04-21

Ok bok, inte den bästa av Lisa Jewell.

Madeleine Witt

2019-07-18

Bara älskar den!

Maria Olofsson

2016-12-18

Mycket bra berättelse om en stor, spretig familj och deras olika öden. Varmt, kärleksfullt och lite sorgligt. Rekommenderas!

2016-09-29

Familjerelationer och "hording". Hur medlemmar i en familj hamnar i olika destruktiva sätt att gå vidare i sina liv efter ett självmord. Bra berättat, bra upplägg och intressant.

När jag började lyssna på denna hade jag lite svårt att hänga med i svängarna, det var fyra syskon med respektive och dessutom då och nutidshistoria. Men när jag väl fick ihop allt så var den riktigt bra. Den var väldigt egendomlig bok med speciella karaktärer. Mamman hade nog behövt vård för sitt beteende och några till.
Så var väl inte syskonen så sammansvetsade precis men det hade sina orsaker.
Jag fastnade nog aldrig för någon av karaktärerna, tyckte många var väldigt udda. Men på något vis fann jag boken intressant och lyssnade vidare.En udda bok men absolut inte händelsefattig.

Hedvig Marklinder

2015-12-17

Här händer det grejer, det blir inte långrandigt direkt men det känns på något sätt som att dessa 370 sidor innehöll lite för mycket. Det var inte en enda människa i boken som var "normal".
Men på något sätt gillade jag den, jag gillade handlingen och vändningen på slutet, språket var bra och det var verkligen en bladvändare.
Den når inte ända upp till en fyra men en stark trea!

Klara Marklinder

2015-11-26

En bok är nästan alltid bäst om man sträckläser den, den här boken är svår att lägga ifrån sig och trots att man ibland kan tycka att intrigerna är lite för mycket lyckas författaren balansera upp det och hitta en mening att det blev som det blev. En fin, sorglig historia om en familj, kärleksrelationer och en mammas inte helt okomplicerade relation till sina barn..

Solveig Andersson

2015-11-23

Riktigt bra, i stil med Jojo Moyes!

Eva Pettersson

2015-09-19

Helt okej, men inte mycket mer än så.

Jag älskar Lisa Jewell, hon har en enorm författarförmåga. Det här måste helt klart vara hennes bästa bok. En riktig bladvändare, sorglig och tragisk, men ändå underhållande och hoppfull. Älskade den!