Fågelbovägen 32

Kadefors, Sara

| 2006

Tänk att det finns människor som Karin. Så engagerad, så vidsynt, så osjälvisk. Kort sagt: en god människa. Inte alls så inskränkt som de andra i villaförorten där Karin och hennes familj hamnat som av en slump ? ja, kanske rentav av misstag. På dagarna arbetar hon som gynekolog på ett sjukhus, på kvällarna jobbar hon extra på en mottagning för illegala flyktingar. Det är där hon träffar Katerina, en ung kvinna från Moldavien som blivit utnyttjad i den familj där hon arbetar som hushållerska och barnflicka. Karin bestämmer sig genast: Katerina får följa med hem till henne och hennes familj. Där kommer hon i lugn och ro få hämta sig för att kunna ta itu med sitt liv. Redan samma kväll installeras Katerina i gästrummet. Men inget blir som Karin tänkt sig. Katerina är inget offer som tacksamt tar emot - och själv är hon inte den goda människa hon trott sig vara. Och när ytan krackelerar...

John C

2017-04-27

Karin jobbar extra på en hemlig vårdmottagning för papperslösa. Det är vanligt att de som kommer dit ofta jobbar svart och utnyttjas hänsynslöst av sina "arbetsgivare". Så är också fallet med Katerina från Moldavien som Karin får ta hand om vid ett pass. Hon erbjuder henne husrum och arbete. Dessvärre blir det inte som hon tänkt sig. Bra och lättläst roman om ett tungt ämne. Hur långt kan man gå för att följa sitt samvete?

Josefin Hallgren

2016-08-07

Som vissa andra har skrivit blir man ganska förbannad på karaktärerna i boken. Men den är trots allt bra skriven och svår att lägga ifrån sig!

Maritha .

2014-01-14

Jag är kluven. Jag vill tycka om boken för den har ett angeläget tema. Jag gillar också sättet den är skriven på. Mitt problem är att jag inte gillar en enda person som är aktivt involverad i historien, förutom Albin och han känns nästan mer som bifigur än huvudperson. Och hur angeläget ett tema än är så är det inte roligt när större delen av det personerna gör, säger och tänker fyller en med avsmak.

Marita Ryen

2013-05-09

Betyg svag trea. Gillar inte huvudpersonen Karin. Lite knepig men ok ändå.

Monica Carlsson

2012-11-17

Mycket bra om relationer.

Marie Larsson

2012-11-10

Självgoda människor är det värsta jag vet. Blir enbart irriterad och förstår inte vad vitsen med historien var, ingen bra början och inget ordentligt slut.

Linda F

2012-10-11

Nu har jag ÄNTLIGEN läst/lyssnat klart på denna bok. Det var den sämsta bok jag har läst på länge.
Okej, jag kan förstå att det kan bli långtråktigt att leva ett familjeliv i en villaförort med allt vad det innebär.
Men för mig blev huvudpersonen Karin bara mer och mer konstig. Ingen i hennes omgivning märkte inte heller detta. Detta gjorde mig nog mest upprörd. Boken hade ingen historia att bygga på, utan den handlade bara om ett tråkigt vardagsliv.
Nä, boken Fågelvägen 32 tilltalade mig inte alls!

Izabela Horn

2012-03-01

Bra bok, en stark 3 i betyg.

Elisabeth Jönsson

2012-01-15

En spännande bok med flera bottnar där inget blir som man riktigt förväntar sig. Inrymmer flera undertexter som man på egen hand funderar vidare kring.En mycket bra bok.

Linn van Keppel

2011-10-23

Jag vet inte varför jag gillar den men jag gör det ändå! Jag har avverkat känslorna arg, imponerad och förvirrad genom boken. Slutet tog slut väldigt snabbt, jag hade velat ha några sidor till.

2011-10-05

Den här boken överraskade mig mycket positivt. Hade absolut inga förväntningar alls. Gestaltar ett drama om förhållande till svart arbetskraft och känslan av otillräcklig förälder. Jag gillar draman ur vardagen. Tyvär är slutet inte lika bra som första delen. Lite mycket upprepningar och känns också lite krystad mot slutet. Boken är klart läsvärd iaf.

Elisabeth Andersson

2011-09-29

Välskrivet och obehagligt. Hade kanske väntat mig en mer dramatisk avslutning.

Anita Karlsson

2011-08-21

Kluven till om den var bra eller inte. Känner igen mej i "Karins" tankar. Å det väcker på något sätt obehag. Boken berör sådant som man inte vill kännas vid. Gör jag goda gärningar av ren själviskhet?
Som läsupplevelse tycker jag att den var ganska seg i början. Det var först den sista tredjedelen som det tog fart.

Sofie Petersson

2011-05-29

En bok som i grunden handlar om godhet. En bra rapp bok som får en att tänka på moral och ansvar. Tummen upp!

Sofia Rylander

2011-04-27

Jag gillar Sara Kadefors,mycket! Jag tycker hon är briljant. Jag vet dock inte om det beror på att jag kanske tillhör generationen under, att det är därför jag inte fullt ut uppskattar denna bok. Hög igenkännhetsfaktor, men jag tycker den är smått överdrivet neurotisk. Gillar aspekten med att ingen är perfekt och det är helt ok att inte vara det. Helt ok men inget jag skulle läsa om eller kanske rekommendera.

Karin Lundberg

2010-12-23

Ganska trist bok (både storyn och karaktärerna). Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag inte gillar - kanske är det sättet på vilket Karin "flippar ut"..? Tyvärr en besvikelse.

2010-07-31

Jag trodde den här skulle vara helt annorlunda. Sämre än väntat

Karin Wastesson

2010-07-09

Förstår inte handlingen och känner inte med karaktärerna. Ganska menlöst...

Charlotte Björk

2010-02-23

Sara Kadefors lyckas skapa en otrevlig känsla av olust, och jag blir vansinnigt irriterad på huvudpersonen som behandlar sig själv och sina nära och kära så illa. Trots det så måste jag ju läsa vidare, måste ju få reda på om det ordnar upp sig...

2010-02-22

Den börjar så intressant, romanen om den goda och duktiga läkaren Karin. Vi sugs in och engageras i hennes vardag som läkare på mer än heltid och fritid som villafru med två skolbarn och förstående make. Detta är en tendensroman som illustrerar mottot "det är saligare att giva än att taga" och hur tackla vår tids sociala orättvisor. Berättelsen håller tyvärr inte hela vägen. Den blir alltmer upprepande, mer illustrerande än gestaltande. Åtminstone jag förlorar helt intresset. Rekommenderas inte, men läsvärd trots allt för första delen av boken.

Ingrid Selnes

2010-02-02

En bra samtidsroman som tar upp viktiga frågor om felriktad välvilja mot de sämst ställda invandrarna. Relationen mellan Karin och Katerina är väldigt bra beskriven, och likaså Karins utveckling mot krisen hon hamnar i. Lite besviken över slutet, känns inte helgjutet och konsekvent.

M W

2009-12-08

Jonna Österlund

2009-12-03

Jättebra, tänkvärd bok. Svårt att veta om man ska gilla huvudpersonen eller inte. Obehaglig på något vis. En bok som stannar kvar.

Rekommenderar denna bok som inlägg i olika debatter - svartjobb, fattiga länder och rika, men också om de krav kvinnor ställer på sig själva samt en viss medelålderskris. Kadefors skriver lättläst om svåra saker, men det faller litet på slutet då allting mer eller mindre reder upp sig...

Mäla 4 life

2009-07-24

Bättre än jag trodde, inte lika bra som jag hade hoppats. Klart intressanta frågor dock, kan man verkligen leka Florence Nightingale i en värld där man själv så uppenbart är en del av problemet.

Fantastisk bok! Är så impad av Sara Kadefors som skriver allt man knappt visste att man hade tänkt...

Karin Karlsson

2009-07-10

Tråkig..

Mats Finn

2009-06-13

En del författare lyckas krypa under skinnet på en. Lyckas skriva som det låter inne i huvet på en själv. Det borde vara lätt, men är tvärtom det svåraste som finns.