Fadren: Sorgespel

Strindberg, August

| 2010

Detta lilla lättlästa och kraftigt medryckande drama var min egentliga inkörsport till Strindberg.
Och som sådan vill jag rekommendera texten i fråga !
Stycket har formen av just ett drömspel och föregriper surrealismen, med sitt drömliknande absurda händelseförlopp, och sin uppfattning om drömmens ocensurerad sanningar som "verkligare" än det vakna tillståndets rationaliserade "verklighet".
Dramat problematiserar de flesta aspekter av människans tillvaro; kärleken, den goda viljan, Ã¥lderdom, och karriär.
Och pÃ¥ den stora övergripande frågan om livets mening tycks svaret vara ett tomt, kallt, nattsvart ekande: "Den saknas !"
Ehuru svart, pessimistiskt, och absurdt, Ãr dramat inte dess mindre vansinnigt humoristiskt, roande, och har förmågan att få igång det maskineri, som har säte bakom pannbenet, och till och med få arbetet att kännas roligt !

SKA LÃSAS !

Inger Jonsson

2016-03-07

ven om miljn r lderdomlig, knns dramats andemening stmma mycket vl med vr tid.

Benjamin Elfors

2015-10-26

nnu en gng imponerade dialoger. Men jag blir inte berrd.

Lars B.

2015-02-16

Hm... Knepigt. Har redan kommenterat den hr boken som "Frken Julie", men "Spksonaten" leder mig ocks hit. Nvl, Spksonaten r rtt crazy, men bra. Fast Frken Julie spelar i en hgre division.

Linda slund

2012-09-20

Jag r i grunden inte s frtjust i Frken Julie, det hr r frsta gngen jag lyckas lsa ut hela (och boken r lttlst). Vill nd ge plus fr bokens formgivning med uttrycksfulla och snygga bilder av Fereshteh Fazeli.

Mats T

2012-02-23

Denna bok var bra skriven och den frsta bok jag lst av honom som visar sig vara skriven precis som en bok & inte som ett manus...

Lars B.

2012-01-06

Mossig kvinnosyn eller ej, Strindberg skriver s rasande skickligt och hans texter mste lsas med 1800-talets kontext i minne. nd har han s mycket att sga oss nnu p 2010-talet.

Tom Eriksson

2011-07-29

"AVFLLING!!!!!"

Tom Eriksson

2011-07-29

Strindberg vet sdant om verklass och underklass som det nu s beundrade geniet Nietzsche inte har en aning om.

Elisabeth E

2011-04-17

Fadren: Mkt bra

Elisabeth E

2010-09-25

Frken Julie: Mkt bra!

Ally Regins

2010-04-06

Jag kan bara inte tycka om en pjs dr kvinnor jmfrs med hundar i inledningen, eftersom de bda lper och drfr beter sig lite konstigt en gng i mnaden. Nej tack Strindberg, fr min del fr din kvinnosyn grna stanna kvar p 1800-talet!

Tor von Geijer

2009-09-16

Dramat Paria. Andls psykologi.