Fadersmord

Bergfeldt, Carina

| 2012

Januari 2010. Två fastfrusna fötter sticker upp ur isen på Simsjön i Skövde. De tillhör Elisabeth Hjort, en småbarnsmamma som varit spårlöst försvunnen en tid och nu plötsligt hittats nära sitt hem. Kvinnan tycks vara ihjälslagen och spåren pekar på våld inom äktenskapet. För Anna Eiler på Skövdepolisen blir det mystiska dödsfallet en obehaglig påminnelse från det förflutna, medan det för de anställda på Västgöta-Nytt innebär ett avbrott i januaristiltjen på redaktionen. Allmänreportern Julia Almliden och kriminalreportern Ing-Marie Andersson börjar tillsammans att gräva i Elisabeths liv och blir allt mer indragna i den döda kvinnans märkliga historia. Samtidigt planerar någon i staden att med minutiös noggrannhet genomföra ett mord på den person som gjort hennes liv till ett helvete. Fadersmord är en psykologisk romandebut som kryper under huden. En skickligt vävd spänningsroman i ett nytt...

ElinsBokhylla

2019-03-14

Boken var riktigt bra, man sögs in i spänningen redan från första sidan vilket jag inte alltid upplever. Älskar när karaktärerna lever dubbel liv, det blir alltid lite extra spännande då!

Jag tycker om boken eftersom gärningsmannen är en kvinna. Det är inte så vanligt att det är en kvinna som är mördare, i alla fall inte i de böcker som jag läst hittills. Jag tror lite beror på att författaren är en kvinna, vilket även återspeglas i de starka kvinnliga karaktärerna.

Bergfeldt tar upp många starka ämnen, speciellt om kvinnor vilket hon gör på ett riktigt bra sätt!

Upplever dock att vissa kapitel och stycken är mer detaljerade än andra. Det känns som att vissa kapitel har skrivits riktigt noggrant och en del har rusats igenom, lite tråkigt eftersom det tar ner helhetsintrycket av boken. Men mestadels var boken välskriven med lagom långa kapitel. En riktigt bra debutbok av Carina Bergfeldt!

2017-12-02

När jag vann den här boken för nästan exakt två år sedan så hade jag ingen aning om vem Carina Bergfeldt var. Det var först förra året, när valet i USA var på tapeten i varenda nyhetssändning som jag "upptäckte" henne. Och då tog det ännu ett tag innan jag kopplade ihop henne med författaren. Min tanke var att om hon skriver lika bra och begripligt som hon pratar så kan hennes böcker vara förstklassiga. Läs mer på min blogg

Maria Jacobsson

2014-07-15

Mycket bra debutdeckare! Jag blir sugen på att läsa fler böcker av denna författare. Kul att miljöerna är sådana som jag känner igen i Skövde och Götene. Det enda som drar ner betyget är att vissa partier får stor plats och ingående beskrivningar medan andra bara "slarvas" över och hade behövt mer beskrivningar av t.ex miljöer och personer för att man lättare ska hänga med i handlingen.

D

Diesolina .

2013-08-28

Underbart bra! Oförtjänt dåligt betyg (hittills). Skumt. Vanligtvis ger jag bort lästa pocketböcker, men denna är en av få som jag kommer spara för att läsa om eller låna ut. Mycket bra!!

Marita Ryen

2013-03-22

Betyg 3,5-4. Spännande och bra debut. Vissa saker i boken känns lite överdrivet därav en svag fyra i betyg.

Charlotta Rylander

2012-11-28

En riktigt bra historia som håller hela vägen.

Annelie Andersson

2012-10-12

Jäklars vad bra!

2012-04-03

Fastnar direkt och det fortsätter. Egentligen händer inte så mycket, det är nog mer sättet den är skriven på som suger tag. Riktigt bra.

Mycket, mycket spännande bok med två parallella historier. Oväntat slut och en riktig bladvändare!

2012-02-12

Det här var en otroligt bra romandebut. Jag kunde knappt lägga mig ifrån mig boken, för den var så fängslande.

Boken har två parallella handlingar som givetvis vävs samman på slutet. Kvinnomisshandel och kvinnoförtryck har en stor del i boken.

Oerhört fascinerande är det också att få följa en mördares planering inför ett kommande mord.

Jag blev väldigt gripen av boken. Både personerna och historierna i boken kändes mycket trovärdiga. Otäck och spännande var boken, och absolut inte förutsägbar.

Kan verkligen varmt rekommendera boken.